Zagrebačko kino Tuškanac u ožujku donosi jedinstven program, u sklopu kojega će od 1. do 27. ožujka prikazati 42 filma nekih od najvažnijih filmskih redateljica 21. stoljeća. Program redom donosi premijerne retrospektive Kelly Reichardt, Alice Rohrwacher, Debre Granik, Joanne Hogg, Andreje Arnold, Chloé Zhao, Tamare Jenkins, Mirande July, Céline Sciamma, Maren Ade i Carle Simón. Uoči prve projekcije u srijedu, 1. ožujka u 19 sati, održat će se razgovor filmskih kritičarki Diane Nenadić, Alemke Lisinski, Ejle Kovačević i Višnje Vukašinović, uz moderiranje filmskog kritičara Damira Radića.
Program ženskih redateljica u ožujku započinje u srijedu, 1. ožujka u 19 sati razgovorom pod nazivom Ženski milenij na kojem sudjeluju filmske kritičarke Diana Nenadić, Alemka Lisinski, Ejla Kovačević i Višnja Vukašinović, uz moderiranje filmskog kritičara Damira Radića. U uvodnom razgovoru bit će riječi o ženskom autorstvu, položaju žena u filmskoj industriji danas, znakovitosti aktualne Sight and Sound liste najboljih filmova, uz predstavljanje najznačajnijih autorica uključenih u ožujski program kina Tuškanac.
Prva u nizu retrospektiva bit će ona Kelly Reichardt, jedne od najistaknutijih autorica američkog nezavisnog filma. Od 1. do 5. ožujka bit će prikazano sedam od ukupno osam redateljičinih filmova, kao što su Rijeka trave (1994), Stara radost (2006), Meekova prečica (2010), Noćna kretanja (2013), Neke žene (2016), dok posebno valja izdvojiti vestern Prva krava (2019) koji je znameniti časopis Cahiers du cinéma proglasio filmom godine, kao i Wendy i Lucy (2008), djelo koje je Američki filmski institut uvrstio među deset najboljih filmova godine.
U nastavku programa, 6. i 7. ožujka, slijedi retrospektiva jedne od najvažnijih talijanskih redateljica i scenaristica novije generacije Alice Rohrwacher, koju čine sva tri njezina autorska dugometražna filma –prvijenac Nebesko tijelo (2011), potom Čuda (2014), nagrađen Velikom nagradom žirija u Cannesu, te sjajni Sretni Lazzaro (2016), nagrađen za najbolji scenarij u Cannesu i nominiran za četiri Europske filmske nagrade (najbolji film, režiju, scenarij i najbolju glumicu).
Na Međunarodni dan žena, 8. ožujka, te dan nakon, 9. ožujka, na rasporedu je retrospektiva Debre Granik, još jedne sjajne američke nezavisne filmašice koja s interesom za ljude s margine društva daje pogled na drugačiju Ameriku. Na programu će se tako naći sva tri autoričina filma – prvijenac Do kosti (2004), drama Zimska kost (2010), jedan od najzanimljivijih američkih nezavisnih filmova nominiran za Oscara za najbolji film i najbolju žensku ulogu te nagrađen Velikom nagradom žirija na Sundanceu, kao i Ne ostavi traga (2018).
Od 10. do 12. ožujka na rasporedu je retrospektiva pet od šest filmova britanske redateljice i scenaristice Joanne Hogg, koju čine naslovi Bez srodstva (2007), Arhipelag (2010), Izložba (2013), te polu-autobiografski projekt, duologija koju čine naslovi Suvenir (2019) i Suvenir II. dio (2021), od kojih je prvi nagrađen Velikom nagradom žirija na Sundance film festivalu te u uglednom britanskom časopisu Sight and Sound proglašen filmom godine, čime je autorica potvrdila status jedne od najintrigantnijih suvremenih filmašica.
Posebno je zadovoljstvo najaviti retrospektivu britanske redateljice Andreje Arnold koja od 13. do 15. ožujka donosi cjelovečernji prvijenac Crvena cesta (2006), ovjenčan nagradom žirija u Cannesu, Akvarij (2009), film koji je u moru nagrada također dobio nagradu žirija u Cannesu, ekranizaciju romana Emily Brontë Orkanski visovi (2011), potom jedan od najboljih filmova prvih desetljeća 21. stoljeća Američka slatkica (2016), ovjenčan nagradom žirija u Cannesu, kao i fascinantni dokumentarac Krava (2021).
Tijekom 16. i 17. ožujka program donosi i tri filma kinesko-američke redateljice Chloé Zhao, njezin dugometražni prvijenac Pjesme kojima su me naučila braća (2015), izvrsnog Jahača (2017) nagrađenog u Cannesu, te Zemlju nomada (2020), film s preko 250 međunarodnih nagrada među kojima valja izdvojiti Oscara za najbolji film i najbolju režiju te najbolju žensku ulogu (Frances McDormand), Zlatni globus za najbolji film i najbolju režiju, te Zlatnog lava na filmskom festivalu u Veneciji.
Druženje s redateljicama pruža priliku za upoznavanje s radom američke filmašice Tamare Jenkins, čija su tri filma na rasporedu 18. i 19. ožujka. Autoričina se retrospektiva otvara njezinim posljednjim filmom Privatni život (2018), pričom o sredovječnom paru koji na razne načine pokušava dobiti dijete, s izvrsnim Paulom Giammatijem i Kathryn Hahn u glavnim ulogama, a publika će imati prilike pogledati i redateljičin prvijenac Obitelj iz predgrađa (1998), kao i nagrađivani Obitelj Savage (2007) s Philipom Seymourom Hoffmanom.
Na programu koji donosi pregled dijela važnih suvremenih redateljica svakako se nalazi i svestrana Miranda July, scenaristica, spisateljica, glumica i konceptualna umjetnica čija su tri dosadašnja filma na programu 20. i 21. ožujka. Retrospektiva se otvara njezinim debitantskim filmom Ja i ti i svi koje poznajemo (2005), nagrađenim Zlatnom kamerom na Filmskom festivalu u Cannesu, Posebnom nagradom žirija na Sundance film festivalu, dok u nastavku slijede njezina sljedeća dva film – Budućnost (2011) i Kajillionaire (2020).
U nastavku programa, od 22. do 24. ožujka, slijedi retrospektiva francuske redateljice Céline Sciamme, koja donosi svih 5 autoričinih filmova uglavnom posvećenih mladim djevojkama i prikazima njihovih intimnih drama, identiteta i socijalnih okolnosti koje ih okružuju. Reviju njezinih filmova otvara Portret djevojke u plamenu (2019), nagrađena Queer palmom u Cannesu, dok se u nastavku programa slijede prvijenac Vodeni ljiljani (2007), Dečka (2011) nagrađena u Berlinu, Cure (2014), te autoričin posljednji film Mala mama (2021).
Šaroliki program tijekom 25. i 26. ožujka donosi i sva tri filma njemačke redateljice Maren Ade. Publika će tako imati prilike pogledati redateljičin prvijenac Šuma za drveće (2003) nagrađen Specijalnom nagradom žirija na Sundance film festivalu, potom jedan od istaknutijih filmova tzv. Berlinske škole Svi ostali (2009) nagrađen Srebrnim medvjedom u Berlinu, te Toni Erdmann (2016), ovjenčan Europskom filmskom nagradom za najbolji film, režiju, scenarij, glavnu žensku i mušku ulogu te Velikom nagradom žirija u Cannesu.
Za sam kraj programa 27. ožujka, slijede dva filma perspektivne španjolske redateljice Carle Simón koja u svom fokusu imaju djecu. Prvi je Ljeto 1993 (2017), nominiran za Otkriće godine na dodjeli Europske filmske nagrade te nagrađen za debitantski film na filmskom festivalu u Berlinu, a drugi je Alcarràs (2022), španjolski kandidat za Oscara i prvi film na katalonskom jeziku koji je osvojio Zlatnog medvjeda u Berlinu, čija se čitava glumačka postava sastoji od naturščika.