Izložba Rasvijetljena soba – ženska fotografska praksa u Hrvatskoj autorice dr. sc. Sandre Križić Roban otvara se u Tehničkom muzeju Nikola Tesla u utorak, 24. listopada u 19 sati i trajat će do nedjelje, 3. prosinca, a njen drugi dio Rasvijetljena soba – Konflikt u Etnografskom muzeju otvara se u četvrtak, 26. listopada u 19 sati i trajat će do subote, 25. studenog. Kustosica izložbe je muzejska savjetnica Umjetničkog paviljona u Zagrebu Jasminka Poklečki Stošić.
Interes autorice izložbe dr. sc. Sandre Križić Roban usmjeren je na povijesne okolnosti ženske fotografije uvjetovane društvenim kontekstima koji su često bili (te još uvijek jesu) represivni spram žena. Njezino višegodišnje istraživanje, koje je prethodilo izložbama, dio je projekta Ekspozicija. Teme i aspekti hrvatske fotografije od 19. stoljeća do danas, koji se provodi na Institutu za povijest umjetnosti uz financijsku podršku Hrvatske zaklade za znanost (IP-2019-04-1772). Izložbe obuhvaćaju 56 fotografkinja predstavljenih putem fotografija, snimki objavljenih u časopisima i publikacijama, a njihovi su radovi posuđeni iz brojnih hrvatskih muzeja i srodnih institucija kao i od samih umjetnica te pojedinaca koji skrbe o njihovim ostavštinama.
Kroz odabir fotografkinja i njihovih radova obuhvaćeno je veliko vremensko razdoblje – od druge polovine 19. stoljeća sve do suvremenosti. Tako se u razdoblju najstarije fotografije susrećemo s radovima Sofije Hering, Marije Kelemen, Johanne Kohn i Julijane Erdödy Drašković, potom s pojavom fotografskih studija koje su vodile žene (Atelier Wollner, Foto Varnai i Foto Tonka) na prijelazu te kroz prva desetljeća 20. stoljeća. Tu su i aktivne sudionice velikih europskih umjetničkih pokreta između dva svjetska rata, poput Ivane Tomljenović Meller, koja je studirala na Bauhausu, te Erne Gozze čija je estetika bila bliska bauhausovskom fotografskom pristupu, kao i onih koje su eksperimentirale s medijem uoči Drugog svjetskog rata, poput Anite Antoniazzo, ali i angažiranih svjedokinja Drugoga svjetskog rata (primjerice Elvira Kohn i Đurđa Koren) sve do autorica koje su odredile smjer razvoja medija nakon Drugog svjetskog rata, primjerice Zlate Laure Mizner, Slavke Pavić, Milice Borojević i drugih. Uključene su, također, i slikarice koje su povremeno umjetnički djelovale u području fotografije (Vera Nikolić Podrinska, Nasta Rojc, Vera Fischer, Jadranka Fatur) te velik broj sudionica suvremene fotografske scene, od kraja šezdesetih do danas (Karmela i Anka Marasović, Marija Braut, Nada Orel, Ljiljana Sundać Zuani, Sanja Iveković, Erika Šmider, Edita Schubert, Kristina Leko, Danijela Lušin, Sandra Vitaljić, Ivana Vučić, Barbara Blasin, Ana Opalić, Marina Paulenka, Andreja Kulunčić, Glorija Lizde, Petra Slobodnjak, Petra Mrša, Dragana Jurišić i druge).
Obje izložbe najava su knjige Sandre Križić Roban u kojoj će pojedini aspekti djelovanja u mediju i postupanja s fotografijom biti obuhvaćeni i obrazloženi ne samo iz pozicije historiografije, nego i iz rakursa znanstvenih i umjetničkih disciplina kombinacijom i interakcijom kojih je moguće interpretirati pojedine specifičnosti i otvoriti složen diskurzivni prostor u kojem ženski fotografski pogled ima specifično mjesto.
Izvor: www.tmnt.hr, Kulturauzagrebu.hr, 19. listopada 2023.