Piše: Maja Stanetti, 3. travnja 2023.
Prvi dan petodnevnog Festivala Dore Pejačević u povodu 100. obljetnice njezine smrti, koji obuhvaća raznolik program, iznimno u srijedu predstavio je nastup Zagrebačke filharmonije. U predvorju dvorane otvorena je mala izložba djela suvremenice, slikarice Slave Raškaj, a uoči početka pozdravio je šef-dirigent David Runz koji je i inicirao ovaj mali ali vrijedni festival koji uz izložbe, radionice, komorne glazbenike, angažira i oba velika orkestra.
Već nazivom svečanog koncerta otvorenja Dora u društvu velikana, djela Dore Pejačević smještaju se u kontekst glazbene slike vremena zajedno s djelima Blagoja Berse, Gustava Mahlera i Claudea Debussyja. Žene u središtu zbivanja svečanog koncerta osnažilo je i povjerenje ukazano dirigentici Mariji Ramljak kao i nastup provjerene i nadasve pouzdane mezzosopranistice Dubravke Šeparović Mušović.
Mješoviti zbor goranovaca a cappella savjesno je pripremio zborovođa Ivan Šćepanović za izvedbu prozračne i lomljive Mjesečine Blagoja Berse. Vokal je u središtu ostao i s Dvije leptirove pjesme, op. 52 Dore Pejačević. Uz gibak orkestar, sugestivno je i sabrano pjesme Zlatne zvijezde, plava zvonca i Lebdi, lepršaj leptiriću nastale na stihove njemačkog pjesnika Karla Henckela, donijela Dubravka Šeparović Mušović. Slijedila je jasno, izražajno iscrtana Dramatska uvertira Blagoja Berse pod muzikalnim, tonski osjetljivim i uređenim vodstvom dirigentice Marije Ramljak koja je vrlo jasno pokazala svoju upućenost u materiju, čemu je oprezno i spremno odgovorio.
Nastavilo se s pastelnim bojama jednostavnih melodija triju pjesama iz Mahlerova ciklusa Rückert-Lieder, koji je suzdržano sugestivno uz izražajnu podršku Filharmonije majstorski ponovno interpretirala Dubravka Šeparović Mušović. Ženski zbor goranovaca s puno je samodiscipline i lebdećeg tona donio Tri nokturna Claudea Debussyja. Nakon prvog stavka zaljuljanih Oblaka, vedro su zazvučale Svečanosti drugoga i nakraju zavodljiv zov Sirena, možda najprepoznatljiviji stavak.
Priča noćnih glazbi imala je nastavak, a ujedno i kraj koncerta koji je pažljivo pripremljen i koji je ocrtao glazbeno vrijeme u doba stvaranja Dore Pejačević. Dobro smišljenu i vođenu večer zaključio je prvi od dva klavirska Nokturna, op. 50 koji je za simfonijski orkestar majstorski, prepuno orkestralnih boja, obradio Igor Kuljerić za kultni film Dora Zvonimira Berkovića.
© Maja Stanetti, Kulturauzagrebu.hr, 3. travnja 2023.