Retrospektiva Miloša Formana u Kinu Tuškanac

U srijedu, 22. veljače 2022. u 19 sati Kinu Tuškanac u suradnji s Veleposlanstvom Češke u Zagrebu otvara se retrospektiva Miloša Formana. Čini je ukupno jedanaest filmova, a program otvara remek-djelo Let iznad kukavičjeg gnijezda (1975), nagrađen Oscarima i Zlatnim globusima. Jednim od najvažnijih i trajno najpopularnijih američkih filmova iz 1970-ih Forman je uvjerljivo dokazao da se uspio vrlo učinkovito prilagoditi tadašnjem hollywoodskom sustavu.

Četvrtak donosi crnohumornu romantičnu dramu Ljubavi jedne plavuše (1965), nominiranu za Oscara i Zlatni globus za najbolji film na stranom jeziku. Vidljivo je Formanovo dokumentarističko zaleđe, a humor i romantika su spretno isprepleteni s neveselim temama. Prvo djelo kojim se redatelj afirmirao i izvan Čehoslovačke predstavlja odličan primjer onodobnog uspona češke i slovačke kinematografije, s naglascima na osobito efektno humorno prikazivanje ozbiljnih dramskih situacija.

Iste večeri je i sjajna ekranizacija brodvejskog mjuzikla Kosa (1979). Svoj treći američki film Forman je realizirao izvedbenim pristupom tipičnim za snimanje dokumentaraca, kojim se afirmirao kao jedan od najvažnijih redatelja češkog novog vala. U filmu mjuzikl i drama izuzetno skladno idu ruku pod ruku, likovi su znatno puniji i iznijansiraniji, a priča je i intrigantno politizirana što Kosu čini najpoznatijim i jednim od najuspjelijih filmskih prikaza hipijevske supkulture i filozofije.

U petak možete pogledati Gori, moja gospođice (1967), autorov posljednji film u Čehoslovačkoj i njegov prvi u boji. Riječ je o studiji gluposti i nesposobnosti u kojoj redatelj humor dovodi do krajnosti, groteske i apsurda. Redateljevo najradikalnije ostvarenje politička je metafora slike komunističkog društvenog uređenja, odnosno društva u cjelini. Film je ostvario veliku gledanost u Čehoslovačkoj i bio izabran kao njihov kandidat za Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma.

Slijedi biografska humorna drama Čovjek na mjesecu (1999) o životu popularnog i kontroverznog američkog komičara Andyja Kaufmana. Miloš Forman je za režiju osvojio Srebrnog medvjeda u Berlinu, a Jim Carrey Zlatni globus za najboljeg glumca. Jim Carrey je u iznimno studiozno predočenoj osobnosti Andyja Kaufmana ostvario jednu od najboljih uloga karijere, a vrijedi izdvojiti i izvrsnu glazbu benda R.E.M.

Na subotnjem programu je impresivna biografska drama Amadeus (1984). U njoj je postignut izniman sklad u spajanju estetizirane filmske slike s Mozartovom glazbom koja funkcionira kao izrazito atraktivan okvir priče o nastanku umjetničkog djela, ali i o djelovanju genija, kao i o zavisti drugog, manje darovitog umjetnika. Djelo ne teži kreiranju u cijelosti vjerodostojnog prikaza Mozartova lika i djela, već priču dominantno predstavlja kao Salierijevu subjektivnu interpretaciju.

U nedjelju je u Cannesu nagrađena glazbena humorna drama Svlačenje (1971), prvi Formanov film realiziran u američkoj produkciji i na engleskom jeziku. Iz tadašnje Čehoslovačke redatelj je emigrirao zbog sovjetske invazije, a u ovom filmu je izrazio svoju fascinaciju slobodnim životom na tadašnjem Zapadu, ujedno se pozabavivši u to vrijeme aktualnom temom generacijskog jaza i kontrakulturnim trendovima.

Iste večeri je i glazbeni pseudodokumentarac Natječaj (1964). Forman je scenarij napisao s Ivanom Passerom, a oba dijela funkcioniraju kao dokumentarci i tako se većinom i vode, iako je riječ o priređenom, odnosno insceniranom materijalu. Cjelina donosi zanimljiv prikaz generacije 1960-ih, ljudi koji su na počecima svojih životnih putova te koje muče teško ostvarive ambicije, a žive u besparici i autoritarnom društvu koje su izgradili njihovi roditelji.