Retrospektiva Christophera Nolana i najnoviji film Paula Verhoevena u Tuškancu

Od ponedjeljka, 14. do nedjelje, 20. velače 2022. kino Tuškanac prikazuje filmove Christophera Nolana. Tjedan započinje egzistencijalnom SF dramom Interstellar (2014), u kojoj su zamjetne praktički sve osobine Nolanova autorskog rukopisa, no predočene na naglašeno intimističan način. Vizualna, narativna i značenjska epičnost neosporno su atraktivne, no u srcu filma je intenzivna (među)ljudska drama, drama o ljudskosti i humanizmu kao takvom. 

U utorak se prikazuje prvi dio Nolanove trilogije Batman: Početak (2005) koji je ponudio radikalni odmak od dotadašnjeg tretiranja Batmana na velikom ekranu. Nolan je kreirao znatno mračniju, tjeskobniju priču prožetu intrigantnim egzistencijalnim motivima i impregniranu kompleksnom psihologizacijom protagonista kojeg je odigrao Christian Bale. Film imponira dojmljivim ozračjem koje ponajviše počiva upravo na psihološkoj karakterizaciji Batmanova lika.

Na programu u srijedu je ratna drama Dunkirk (2017) koja donosi impresivan prikaz operacije evakuiranja savezničkih vojnika iz prve velike bitke u II svjetskom ratu. Nolan je želio naglasiti dramsku tenziju filma i postići što veću autentičnost, čemu je pridonijelo i korištenje stvarnih povijesnih brodova i zrakoplova, angažman više tisuća statista, dok su specijalni efekti izvedeni bez računalne animacije.

U nastavku večeri prikazuje se Nolanov debi Prateći (Following, 1998). Izuzetno uspjela neonoirovska triler-drama snimljena je efektnom crno-bijelom fotografijom i realizirana praktično bez proračuna. Sugestivna režija praćena je dinamičnom skokovitom naracijom i kreiranjem dojmljivog paranoidnog ugođaja. Film je na prilično dojmljiv način naznačio sve potencijale tada 28-godišnjeg autora i najavio jednu izuzetno zanimljivu i intrigantnu karijeru.

Drugi nastavak trilogije o zamaskiranom zaštitniku slijedi u četvrtak. Vitez tame (2008) je vrlo mračno poglavlje priče u kojem je Nolan naglasio intrigantna psihološka stanja protagonista i važnijih sporednih likova, njihove egzistencijalne dvojbe i dostatno kompleksne međuodnose, kao i mitsku dimenziju Batmana. Izuzetno spretno je režirao i vrlo dinamične i uzbudljive akcijske sekvence, gledateljima nudeći dojmljivu porciju mraka, tjeskobe, pesimizma i mizantropije. 

Petak donosi završni dio trilogije Vitez tame: Povratak (2012). Batman je i ovdje karakterno kompleksan superheroj u emocionalnoj krizi, a film se tematski bavi kolapsom Gotham Cityja (zapravo New Yorka) te kaosom i terorom kao posljedicama toga. Štoviše, upravo je umetanje motiva poput terorizma, političke anarhije i ekonomske nestabilnosti jedna od važnijih odlika filma, baš kao i nikad dublje poniranje u turbulentnu intimu Brucea Waynea/Batmana. 

U subotu stiže triler Nesanica (2002) kojim se Nolan etablirao kao autor u čijim su djelima tematska ishodišta u pravilu psihološki poremećaji netipičnih likova. Popularnom komičaru Robinu Williamsu povjerio je prvu ulogu negativca u njegovoj karijeri, a on ju je utjelovio s izuzetnom pozornošću za detalje i nijanse. Glavnu ulogu tumači Al Pacino, a film osvaja tjeskobnim i paranoidnim ozračjem, učinkovitim gradiranjem dramske tenzije i sjajnim korištenjem scenografije.

Retrospektiva završava u nedjelju izuzetno uspjelom triler-dramom Prestiž (2006). U njoj se Nolan pozabavio nekim od svojih omiljenih tema poput nestalnosti identiteta i njihovih udvajanja, opsesivnosti, žrtve i žrtvovanja te složenih karakterno-psiholoških stanja likova. Koncipiran kao svojevrsni filmski mađioničarski trik, impresivno režiran i odlično glumljen film prilično se vješto poigrava očekivanjima i percepcijom gledatelja.

Raniji popodnevni termin tijekom vikenda u programu Distribucija nudi najnoviji film Paula Verhoevena Benedetta (2021). Film je slobodna adaptacija knjige Neskromna djela: Život lezbijske redovnice u renesansnoj Italiji Judith C. Brown. Za naslovu ulogu Virginie Efira je nominirana za Césara (francuska inačica Oscara). Film je premijerno prikazan u Cannesu, dok ga je čuveni časopis Cahiers du cinéma svrstao na deseto mjesto svoje liste najboljih filmova godine.