Do subote, 16. ožujka u Galeriji Trotoar može se razgledati izložba Her Barbaric Luxury Šejle Kamerić, Jasmine Cibic i Selme Selman, a u petak, 8. ožujka u 19 sati u sklopu Trotoar Talksa održat će se razgovor s umjetnicom Jasminom Cibic i gošćom kustosicom Rónom Kopeczky povodom skupne izložbe Her Barbaric Luxury. Razgovor će moderirati kustosica izložbe Martina Marić Rodrigues.
U prostorima zauzimanja mjesta i osporavanja zadanih društvenih obrazaca, susreću se Šejla Kamerić, Jasmina Cibic i Selma Selman. Svojim jedinstvenim individualnim praksama i osobnim iskustvom, ove umjetnice rade na osvještavanju mehanizama isključivanja, potiskivanja i izvrtanja.
Jednu od snažnijih metafora neuspjelih sustava, čak i onih koji su stvoreni da pruže zaštitu, nalazimo u radu Bosnian girl Šejle Kamerić. Na izložbi se predstavlja posebna iteracija Bosnian girl (limitirano izdanje sitotiska na platnu s varijacijom u šest boja, 2007.), ostvarena u suradnji s njemačkim kustosom Renéom Blockom, nakon jedne od prvih međunarodnih izložbi koja je objedinila umjetnike i umjetnice s područja jugoistočne Europe (In the gorges of Balkans, Kunsthalle Fridericianum, Kassel, 2003.).
Teme sjećanja i nacionalnih identiteta prokopava i Jasmina Cibic. U svjesnim i analitičkim traganjima kroz ostatke povijesti, ona pronalazi događaje naglašene političke retorike koje raščlanjuje, a zatim pomno rekonstruira u multimedijske projekte. U drugom izloženom radu, A Guiding Star on Our Journey to Transform (2021.), primjećujemo jednu od stalnih tema u njezinu radu – razotkrivanje struktura moći koje se sustavno koriste kulturom i umjetnošću u svrhu oblikovanja ideologija.
Dok je Jasmina Cibic redateljica svojih radova, Selma Selman glavna je protagonistica svojih. Etničke i klasne okvire koje Selma Selman probija kao umjetnica romskog podrijetla, u svojem radu prihvaća kao nužnost i nepopustljivost. Poput Šejle Kamerić u ranijem razdoblju, Selma Selman pridružuje se dugoj tradiciji unutar feminističke umjetnosti gdje tijelo umjetnice postaje sredstvom kritike višegeneracijske traume, no primjetna je distinkcija: Selman traži opipljivu djelatnost i konkretni rezultat svojih akcija.
Transformacija vrijednosti srž je njezine prakse: staro željezo pretvara u zlato; stigmatizirani manualni rad rastavljanja auta na smetlištu u prestižan umjetnički performans u galerijama; naslijeđeno barbarstvo – u kulturnu posebnost.
Izvor: www.trotoar-galerija.hr, Kulturauzagrebu.hr, 1. ožujka 2024.