Tuškanac u gostima od ponedjeljka, 13. svibnja otvara ciklus A Oscara dobiva… najbolja kamera i nastavlja s Kultnim nastavcima (Desperado (1995), Za dolar više (1965), Priča o igračkama 2 (1999), 28 tjedana kasnije (2007)).
Ciklus A Oscara dobiva… najbolja kamera otvorit će romantična drama Zameo ih vjetar (1939), jedan od najslavnijih filmova svih vremena čija je epska struktura puna fascinantnih prizora od kojih se posebno pamti bijeg glavnih likova konjskom zapregom usred požara u Atlanti. Hitchcockova krimi-drama Rebecca (1940) bavi se osjećajem inferiornosti tragične junakinje spram pokojnice s kojom se natječe za suprugovu ljubav, dok Treći čovjek (1949) u suodnos dovodi prijateljsku i erotsku ljubav prema zauzetoj ženi, posrijedi gradeći sliku kaotične psihoze izazvane poratnom krizom koja rezultira antologijskom scenom bijega junaka u kanalizaciju. Temeljena na istinitim događajima, krimi-melodrama predvođena Marlonom Brandoom Na dokovima New Yorka (1954) nosi atribut antikomunističkog filma te se interpretira kao Kazanov pokušaj pranja savjesti zbog prokazivanja kolega Odboru za protuameričke vrijednosti 50-ih godina.
Biografska krimi-drama Bonnie i Clyde (1967) u velikoj se mjeri drži stvarnih činjenica o zločinačkom paru koji utjelovljuju oskarovci Warren Beatty i Faye Dunaway, a uvjerljivo predstavlja romantikom i humorom prožetu inačicu gangsterskih filmova iz 30-ih godina. Mogućnost komunikacije i religioznost teme su drame Krici i šaputanja (1972) čije se sekvence odlikuju krvavo crvenim pretapanjima zbog Bergmanove percepcije duše kao vlažne membrane u različitim nijansama crvene kojoj se u filmu suprotstavljaju bijele ženske haljine. Povijesna drama o pripadniku nižeg staleža koji se penje po društvenoj ljestvici Barry Lyndon (1975) smatra se Kubrickovim remek-djelom te je jedan od omiljenih filmova Martina Scorsesea i Larsa von Triera zbog izraženog cinizma spram svijeta i čovjeka. Smatran jednim od najboljih filmova religiozne tematike svih vremena, Misija (1986) s Robertom De Nirom i Jeremyjem Ironsom u glavnim ulogama, radnjom je smještena u 18. stoljeće i južnoamerički prašumu, a preispituje motiv pokore u okviru procesa pokrštavanja.
Impresivna pastoralna priča o ljubavnom trokutu i zločinu Božanstveni dani (1978) isprepliće moralistička pitanja, socijalne motive i emocionalni naboj usporediv s onim u grčkim tragedijama. Osim Oscara za najbolju fotografiju velikog Néstora Almendrosa, film je na Cannesu nagrađen i za najbolju režiju Terrencea Malicka, a glavnu ulogu tumači Richard Gere. Posljednji film iz ciklusa jest komedija Sama Mendesa Vrtlog života (1999) koja prati nezadovoljnog poslovnog čovjeka u krizi srednjih godina (Kevin Spacey) koji postaje opčinjen najboljom prijateljicom svoje kćerke. Mena Suvari savršeno je utjelovila ideal naslovne američke ljepotice na granici djevojčice i djevojke, a film je ovjenčan i Zlatnim globusom za najbolji film u kategoriji drame, režiju i scenarij.
Detaljan raspored projekcija na poveznici: https://kinotuskanac.hr/cycle/a-oscara-dobiva-najbolja-kamera
Izvor: www.kinotuskanac.hr, Kulturauzagrebu.hr, 10. svibnja 2024.