Izložba fotografija Sergeja Borisova Tijelo vs. Sustav


Nacionalni muzej moderne umjetnosti od 1. srpnja do 29. kolovoza 2021. hrvatskoj kulturnoj javnosti premijerno predstavlja radove Sergeja Borisova, jednog od najpoznatijih suvremenih ruskih fotografa.
Iako se ne može u potpunosti okarakterizirati kao retrospektiva, izložba Tijelo vs. Sustav, u autorskoj koncepciji ravnatelja Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti Branka Franceschija kroz tematsku i kronološku podjelu građe omogućava pregled razvoja likovnog jezika Sergeja Borisova, ali i dočarava atmosferu alternativnog umjetničkog života u Moskvi i Sankt Peterburgu – kulturnim centrima Rusije – kao i svakodnevnog života od vremena SSSR-a do danas

Fotografije ovog kroničara sovjetsko – ruske povijesti, rođenog 1947. u Moskvi, odražavaju karakteristične značajke određenih razdoblja povijesti pa publika kroz niz prizora može promatrati atmosferu raspada SSSR-a, ali i otkriti korijene selfie kulture.

Aktovi i ulične fotografije, u kojima jedinstveni fotografski jezik Sergeja Borisova intenzivno prenosi osjećaj ironije i protesta koji su bili karakteristični za razdoblje Perestrojke okosnica su izložbe. Objavljene u slavnim časopisima kao što su Le Monde, Face, Tempo, Actuel, Interview i Photo, Borisovljeve fotografije uz pohvale i priznanja estetskoj kvaliteti pružile su europskoj javnosti informacije o brzim promjenama u Rusiji.

Posebnost vizualnog jezika Sergeja Borisova je ljubav prema Moskvi, njezinoj arhitekturi i perspektivama. Pompozan, monumentalan grad, šetališta uz rijeku i spomenici – sve umjetniku u njegovom radu na fotografiji služi kao važan aspekt značenja. Arhitektonski elementi, složene kompozicijske konstrukcije unutar slike i igra perspektivom i svjetlošću u estetskom su dijalogu s protagonistima, pa se uvijek javlja osjećaj posebne senzualnosti. Sljedeća uobičajena komponenta u figurativnom izrazu fotografija je sfera neba koju umjetnik koristi kao metaforu. U takvim djelima kao što su „Ispovijest“, „Maša na dimnjaku“ i „Leteći“, iza prekrasnih kulisa ne uočavamo odmah unutarnje raspoloženje subjekata koji se donekle i uzdižu iznad svoje drame (Catherine Borissoff, umjetnička direktorica Zaklade Ruarts).

Izložba predstavlja 62 crno-bijele fotografije sa Sergejevim središnjim motivom ljudskog tijela u okruženju grada ili njegovog studija. Iako je u Rusiji poznat kao portretist pop zvijezda, ove često nekonvencionalne snimke mahom nisu predmet izložbe, jer je u našoj prema Zapadu orijentiranoj popularnoj kulturi riječ o potpuno nepoznatim umjetnicima. Ruski kolege će isticati da je osamdesetih godina njegov atelijer pod imenom Studio 50A kojeg je zaslužio radom za Melodiyu, a vodio kao neformalnu galeriju, bio središte subverzivne kulture, po dekadentnim navikama i slavnim gostima pandan njujorškom Studiju 54. Moja prva asocijacija o socijalnom aspektu Borisovljevog projekta bila je njujorška Tvornica/Factory Andya Warhola iz šezdesetih i sedamdesetih godina, budući da se nije radilo samo o zabavi. U Borisovljevom studiju nastajala je umjetnost koja se uključujući lokalnu društvenu kremu subverzivno odnosila prema uskogrudnim društvenim vrijednostima. Dapače, prema onome što znamo o sovjetskom društvu osamdesetih, bila je riječ o skandalu i skarednosti. Borisov je zapravo pokazao da količina gradske populacije nužno djeluje oslobađajuće na pojedince, pa je parada društvenih iščašenja pojava koja je neizbježna u sredinama kojima gravitiraju milijuni ljudi bez obzira na rigidnost političkog okruženja. Tako su akteri njegovih fotografija i sudionici terevenki podjednako travestiti od kojih je najpoznatiji peteršburška Marylin Monroe, mlade djevojke i mladići koji će pozirati u njegovim proslavljenim aktovima, kao i otkačene rock, estradne i kazališne zvijezde ili njegovi prijatelji vizualni umjetnici. Uostalom, na jednoj od izloženih Sergeivih fotografija prisutan je i portret Andrewa Warhola . Studio 50A bio je područje slobode, a osnovna manifestacija slobode u rigidnim sustavima, o čemu i mi ponešto znamo, golo je ljudsko tijelo kao polazište i odredište, fizička i duhovna granica individualiteta. Od simboličkog čina pod drvom spoznaje, golo tijelo je simbol karnalne istine, neposluha i pobune… (Iz predgovora Branka Franceschija, ravnatelja Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti i kustosa izložbe)