Velika retrospektiva Francisa Forda Coppole u Tuškancu

Od ponedjeljka, 19. do srijede, 28. rujna kino Tuškanac prikazivat će djela velikana svjetskog filma, američkog redatelja, scenarista i producenta Francisa Forda Coppole. U velikoj retrospektivi prikazat će se šesnaest njegovih filmova, a retrospektivu u ponedjeljak otvara Apokalipsa danas: Final Cut (1979/2019) – slobodna adaptacija znamenitog romana Srce tame Josepha Conrada i jedan od najslavnijih ratnih filmova svih vremena u kojem su sjajne uloge ostvarili Marlon Brando, Martin Sheen, Robert Duvall i drugi.  

U utorak se prikazuju Autjsaderi (1983), znameniti po ekipi glumaca tada na počecima svojih karijera, a koji će uskoro postati velike zvijezde (Matt Dillon, Patrick Swayze, Rob Lowe, Emilio Estevez, Tom Cruise i dr.). Na inzistiranje ljudi iz Warner Brosa, Coppola je drastično skratio trajanje filma sa 130 na 91 minutu što je izazvalo nezadovoljstvo poklonika romana po kojem je adaptiran. Mnogo godina kasnije realizirao je proširenu redateljsku verziju, a upravo ta verzija iz 2005. prikazat će se u Tuškancu, prvi put u Hrvatskoj. Iste večeri prikazuje se i Tetro (2009) za koji je Coppola napisao svoj prvi originalni scenarij još od vremena Prisluškivanja (1974). Film je odlučio snimati u Argentini, privučen bogatim kulturnim nasljeđem te zemlje, a glavnu ulogu odigrao je kontroverzni Vincent Gallo. Kritika je film dobro primila, a generalna ocjena bila je da se radi o kompleksnoj meditaciji na temu obiteljske dinamike, čija zarobljavajuća vizualnost i emocionalna jezgra kompenziraju neujednačenu naraciju. Sam Coppola izjavio je da je Tetro njegov najljepši film i jedan od najosobnijih.

Na programu u srijedu prikazuje se Coppolina adaptacija omladinskog supkulturnog romana S. E. Hinton, Štemer (1983). Glavne uloge tumače Matt Dillon, Mickey Rourke i Diane Lane, a postavu čine i Nicolas Cage, Dennis Hopper te Chris Penn. Coppolu je romanu privukao središnji odnos dvojice braće, pri čemu mlađi idolizira intelektualno superiornog starijeg, jer ga je taj odnos jako podsjetio na odnos između njega i njegova starijeg brata Augusta (oca Nicolasa Cagea) pa je film njemu i posvećen. Film je zanimljiv eksperiment i ide u red pet Coppoli najdražih njegovih filmova. Slijedi Mladost bez mladosti (2007), prvi Coppolin film nakon desetogodišnje stanke. Riječ je o adaptaciji istoimene novele znamenitog povjesničara religija i filozofa Mirceae Eliadea s Timom Rothom u glavnoj ulozi. Film su kritika i publika slabo primile pa je ostvario veliki financijski gubitak. Kritičari su mu priznavali dopadljiv vizualni stil, ali zamjerali miješanje suviše velikog broja žanrova i vrlo konfuzan zaplet, no bilo je napisa koji su sugerirali umješno stapanje snova i svakodnevnog života te isticali vizualno i narativno eksperimentiranje. 

Filmski klasik Kum (1972) prikazuje se u četvrtak. Kronika jedne izuzetne obitelji prerasla je u epsku sagu o karizmatičnim likovima dostojnima antičkih ili Shakespearovih tragedija, što se u filmu materijaliziralo zadivljujućom Coppolinom režijom, uključujući briljantan izbor glumaca (Marlon Brando, Al Pacino, James Caan i dr.) i rad s njima. Kum je postigao ogroman uspjeh u kinima i kod kritike, osvojio je Oscare za najbolji film, scenarističku adaptaciju i glavnog glumca (iako je Brando odbio nagradu), a s godinama reputacija je filmu samo rasla.

U petak se prikazuje psihološki triler Prisluškivanje (1974), još jedan značajan Coppolin film iz 1970-ih, nagrađen Zlatnom palmom u Cannesu. Film je izašao nakon izbijanja afere Watergate zahvaljujući čemu su u njemu intrigantan odraz pronašli tada izuzetno aktualni problemi povezani s prisluškivanjem i zadiranjem tehnologije u privatnost. Maestralno režiran, iznimno atmosferičan i sjajno glumljen film (Gene Hackman) ekspandirajućeg paranoidnog ozračja Coppola je prema vlastitim riječima snimio pod utjecajem remek-djela Povećanje Michelangela Antonionija. U nastavku večeri prikazuje se Drakula (1992), jedan od komercijalno najuspješnijih filmova u Coppolinoj karijeri. Njegova ambicija bila je da izvorniku, romanu Brama Stokera objavljenom 1897. godine, prvi put da filmski dignitet koje to nadasve interesantno djelo zaslužuje. Naslovni lik Drakule je postavio kao romantičarskog prokletnika, a donekle je uvažio i narativnu kompleksnost romana, pa je romantičarski zanos, podržan fascinantnim dizajnom i karizmatičnim nastupom Garyja Oldmana, jedna od neodoljivih vrijednosti filma.

Subotnji program otvara Tucker: Čovjek i njegov san (1988) o legendarnom automobilskom vizionaru Prestonu Tuckeru kojeg je izvrsno odigrao Jeff Bridges. Coppola je film inicijalno zamislio kao mračni eksperimentalni mjuzikl, no njegov bliski prijatelj i nekadašnji poslovni partner George Lucas ga je uvjerio da napravi film kao posvetu poetici Franca Capre. Coppola je čak predložio Capri da producira film, no on ga je odbio, smatrajući da nema dobre izglede. Iako je kritika dobro primila film, publika i nije toliko pa je ostao u minusu na kino blagajnama. Čudotvorac (1997), posljednji autorov film realiziran 1990-ih prikazuje se u nastavku večeri. Adaptacija romana tada ultrapopularnog pisca Johna Grishama ostvarila je najmanji prinos na kino blagajnama od svih ekranizacija Grishama pa su producenti ostali razočarani. Međutim, kritičari su film dočekali pozitivnim recenzijama, a i sam Grisham je izjavio da je to najbolja adaptacija nekog njegovog romana. Matt Damon je u Čudotvorcu ostvario svoju prvu veliku glavnu ulogu, a glumačku postavu čine i Danny deVito, John Voight, Claire Danes, Dean Stockwell i Teresa Wright.

Za kraj tjedna prikazuje se Kum II (1974), jedan od najboljih filmova svih vremena. Coppola ga je zamislio i realizirao s dvije paralelne priče jukstaponirajući uspon familije pod Vitom Corleoneom i njezin sumrak pod njegovim sinom Michaelom. Riječ je o briljantno izvedenoj paralelnoj narativnoj strukturi, filmu čija je doslovno svaka sekvenca maestralno uobličena, ostvarenju izuzetne atmosfere i vrhunskih glumačkih izvedbi. Ujedno je riječ i o prvom hollywoodskom visokobudžetnom nastavku.  

Retrospektiva se nastavlja i sljedeći tjedan.