Od ponedjeljka, 2. do nedjelje, 8. svibnja 2022. kino Tuškanac prikazuje dokumentarni film Shoah (1985) Claudea Lanzmanna i retrospektivu Lukasa Moodyssona.
Od ponedjeljka do četvrtka, u programu Holokaust na filmu, prikazat će se monumentalni, devetipolsatni dokumentarni film Shoah (1985) Claudea Lanzmanna. Riječ je o jednom od najznamenitijih dokumentarnih filmova svih vremena i jednom od najfascinantnijih pothvata u cjelokupnoj povijesti svjetske kinematografije. Govori o nacističkim logorima u Poljskoj prenoseći priče svjedoka Holokausta – preživjelih, ali i počinitelja. Pritom se ne koriste arhivski materijali, već film isključivo čine intervjui s preživjelim logorašima, nacistima i ljudima koji su živjeli u blizini logora ili radili u njima. Program je realiziran u suradnji s Goethe-Institut Kroatien i Veleposlanstvom Države Izrael u RH. Lanzmann nipošto nije bio zainteresiran samo za sadržaj razgovora, nego i za umjetničko oblikovanje, a riječ je o doista neizmjerno fascinantnom umjetničkom djelu. Intervjui sa sugovornicima su impresivni u svojoj podrobnosti i intrigantnosti, a impresionira i njegova pozornost posvećena prostorima gdje ih je snimao, interijerima i eksterijerima, koji su redovno puni atmosfere. Kritika je gotovo unisono ostala zadivljena filmom. U velikoj anketi znamenitog časopisa Sight and Sound Britanskog filmskog instituta provedenoj 2014. godine među filmskim stvarateljima, kritičarima, kustosima i sveučilišnim profesorima, Shoah je zauzeo drugo mjesto najboljih dokumentarnih filmova svih vremena.
U petak se otvara retrospektiva švedskog redatelja Lukasa Moodyssona, u domovini inače poznatog i kao uglednog pjesnika i romanopisca. Program započinje dramom Ljilja zauvijek (2002) u kojoj je nastavio svoju sklonost realističko-dokumentarističko-naturalističkom prosedeu i usredotočenost na mlade junake na ulazu u pubertet, odnosno prvom iskoračenju iz njega. Film tematizira trgovinu ljudima, pri čemu užas egzistencije dosiže maksimalne razmjere, a životni pad glavne junakinje se gradira kao svojevrsni silazak u pakao. Osim kritike Crkve, film je i žestoka kritika neoliberalnog kapitalizma koji je ljudima sputanima rigidnošću komunističkih režima nudio sliku raja, čiji im se sadržaj naposljetku razotkrio tako poraznim.
Moodyssonov prvi dugometražni film Pokaži mi ljubav (1998) prikazuje se u subotu. Romantična drama govoru o dvije mlade djevojke koje žive u dosadnom švedskom provincijskom gradiću i muče ih tipični tinejdžerski problemi potrage za vlastitim identitetom i suočavanja s njim. Pokaži mi ljubav je poslije Titanica bio najgledaniji film u švedskim kinima do tog vremena, a bio je i veliki europski festivalski hit te primio pregršt nagrada. U načelu je to tzv. omladinski film za ciljanu publiku, no garniran je znatnijom dozom realizma i daleko provokativnijim erotskim pristupom, a i glumačke su izvedbe na prilično visokoj razini. Kako je zapazio slavni američki kritičar Roger Ebert, film ne eksploatira tinejdžere, nego istinski progovara o njima.
U subotu se prikazuje i Mi smo najbolje! (2013), autorov povratni film kojim se ponovno posvetio tematici iz prva tri filma kojima je ostvario velik uspjeh i afirmirao se kao jedno od vodećih autorskih imena svjetskog filma na početku 21. stoljeća. Ovim djelom se vratio svojim počecima i snimio djelo o vrlo mladim djevojkama pri čemu se odlučio na puno pitomiju temu lišenu rizika – osnivanje djevojačkog (punk) benda u višim razredima osnovne škole. Radi se o vrlo šarmantnom djelu čiji su glavni aduti tri zanimljive i nadasve simpatične protagonistice u odličnim izvedbama triju mladih glumica, (dugometražnih) debitantica. Kritika je film voljela, opisujući ga kao „sladak, empatičan i sniman s opipljivom radošću“.
Na rasporedu u nedjelju je Mamut (2009), obiteljska drama s Gaelom Garcíjom Bernalom i Michelle Williams, kojom se Moodysson vratio standardnijoj naraciji, nakon neuspjeha s ranija dva eksperimentalnija filma. Mamut je njegov prvi film na dominantno engleskom jeziku, a glavna tema je način života u suvremenom globaliziranom svijetu. Moodyssonov povratak tradicionalnijem filmskom oblikovanju i humanističkom angažmanu dočekan je podijeljeno – priznata je solidnost izvedbe, ali bilo je i podosta prigovora. Aduti filma fino su kreirana atmosfera i uvjerljivi glumački nastupi, pri čemu se tuga lika Ellen preklopila s tugom glumice Michelle Williams koju je upravo u vrijeme snimanja zatekla potresna vijest da je njen suprug Heath Ledger preminuo.