Retrospektiva Paula Thomasa Andersona u kinu Tuškanac

Od ponedjeljka, 22. do nedjelje, 28. studenog kino Tuškanac donosi bogat program Dana bosanskohercegovačke kulture, a prikazuju se i naslovi u sklopu Filmskog kurikuluma, Kratkog utorka, retrospektive Paula Thomasa Andersona i filmovi iz distribucije.

U suradnji s Vijećem bošnjačke nacionalne manjine Grada Zagreba, kino Tuškanac ugostit će Dane bosanskohercegovačke kulture. U ponedjeljak se prikazuje međunarodno nagrađivana ratna drama Quo vadis, Aida? (2020) scenaristice i redateljice Jasmile Žbanić, a u subotu drama Tabija (2021) – najnoviji film scenarista i redatelja Igora Drljače. Ulaz na ove projekcije moguć je samo uz pozivnice Vijeća.

U sklopu programa Distribucija tijekom tjedna prikazuju se dva nova naslova – Jahači pravde (2020) su na rasporedu u ponedjeljak, petak i nedjelju. Riječ je o najnovijoj suradnji izvrsnog Madsa Mikkelsena s Andersom Thomasom Jensenom. U utorak i četvrtak prikazuje se Svinja (Michael Sarnoski, 2021) – drama s elementima trilera koja funkcionira i kao karakterna studija antijunaka, s Nicholasom Cageom koji je izvanredno odigrao šutljivog i introvertiranog protagonista.

Prvi Filmski kurikulum nakon dulje stanke održava se u utorak. Uvodnu riječ održat će filmolog, dr. sc. Tomislav Šakić, nakon čega će biti prikazan poetski dokumentarni film Rudolfa Sremca Crne vode (1966), jedan od prvih domaćih filmova s velikom međunarodnom nagradom (za fotografiju u Cannesu), te igrani film Fedora Hanžekovića Svoga tela gospodar (1957), sjajna kombinacija tragedije i komedije, snimljena prema predlošku Slavka Kolara.

Kratki utorak donosi filmove domaćeg filmskog autora i vizualnog umjetnika Dana Okija. Bit će prikazana dva kratka filma u kojima se bavi istraživanjem digitalnih intervencija u analogni film, Black Mirror (1992) i Ozone 3 RGB (2005), te njegov srednjemetražni poetski dokumentarac Posljednji Super 8 film (2017). Bit će to hrvatska kino-premijera filma, nakon koje će slijediti i razgovor s autorom.

Od srijede do nedjelje prikazuje se retrospektiva Paula Thomasa Andersona, jednog od ključnih autora američke nezavisne produkcije iz druge polovice 1990-ih i s početka 2000-ih. Retrospektivu otvara film Kralj pornića (1997), jedno od najvažnijih ostvarenja 1990-ih, u kojem je Anderson temu pornografske industrije u njezino zlatno doba 1970-ih i ranih 1980-ih povezao s temom obitelji, a u kojem su izvrsne uloge ostvarili Burt Reynolds, Juliane Moore, Mark Whalberg i dr. 

U četvrtak slijedi Andersonov prvi dugometražni film Teška osmica (1996), nastao pod značajnim utjecajem kultnog ostvarenja Jean-Pierrea Melvillea Potpaljivač Bob (1955). Riječ je o odličnom ostvarenju izvanredno napisanih i odglumljenih likova (Philip Baker Hall, John C. Reilly), koje je navijestilo velik autorski talent. Kasnije iste večeri bit će prikazana i Skrivena mana (2014), adaptacija istoimena romana Thomasa Pynchona s Joaquinom Phoenixom u glavnoj ulozi. 

Na programu u petak je nagrađivana Magnolija (1999) u kojoj je Anderson imao potpunu umjetničku slobodu. Od mnoštva intimnih priča sklopio je spektakularnu strukturu fascinantnog zamaha nagrađenu Zlatnim medvjedom u Berlinu, a među središnjim tematskim interesima filma su bavljenje usamljenošću, egzistencijalnom prazninom, pokajanjem i opraštanjem, dok se u impresivnoj glumačkoj postavi posebno istaknuo Tom Cruise. 

Subota donosi pomaknuti spoj romantične komedije i drame Pijani od ljubavi (2002) u kojem je glavnu dramsku ulogu sjajno odigrao Adam Sandler, inače poznat po komičarskim ulogama, dok je film u Cannesu osvojio nagradu za najbolju režiju. Slijedi Fantomska nit (2017), smireno i precizno djelo intenzivnih, ali uglavnom potisnutih emocija i s obiljem nenametljiva stila, s Danielom Day-Lewisom u svojoj oproštajnoj glumačkoj ulozi.

Retrospektiva završava u nedjelju filmom Bit će krvi (2007), izvrsnom dramom o pioniru naftnog poduzetništva koji je spreman učiniti sve za ispunjenje svojih ciljeva. Maestralno ga je odigrao Daniel Day-Lewis, osvojivši Oscara i Zlatni globus za najboljeg glavnog glumca. Film je u Berlinu nagrađen za najbolju režiju, a dobio je i niz drugih nagrada i priznanja poput Oscara za fotografiju (Robert Elswit).