Posebni gosti na otvorenju retrospektive Howarda Hawksa u kinu Tuškanac

Kino Tuškanac u ponedjeljak, 13. lipnja 2022. otvara veliku retrospektivu Howarda Hawksa koju čini čak 18 filmova. Program započinje uvodnim razgovorom o jednom od najznačajnijih američkih redatelja svih vremena, a vodit će ga filmolog dr. sc. Bruno Kragić, filmski kritičar Živorad Tomić i filmski kritičar Dean Šoša.

Početni film retrospektive je remek-djelo Njegova djevojka Petko (1940) u kojoj su glavne uloge sjajno odigrali Cary Grant i Rosalind Russell. Iznimnu screwball komediju, odnosno njenu inačicu „komedije ponovnog vjenčanja“, odlikuju dinamična režija i ekonomična naracija, brze i iznimno duhovite replike među izvrsno profiliranim likovima, tema rata spolova između samoživog junaka i samosvojne junakinje, te lagane, ali jasno zamjetne note subverzivnosti i relativizma.

U utorak se prikazuje Imati i nemati (1944), izuzetno uspjela slobodna adaptacija kratkog romana Ernesta Hemingwaya. Svoju debitantsku ulogu ovdje je ostvarila tad 19-godišnja Lauren Bacall, a glavnu mušku ulogu odigrao je Humphrey Bogart, njezin budući glumački partner i suprug. Hawks je na ekran uspio prenijeti dio obilježja Hemingwayeve proze, a radi se o sugestivno režiranom filmu dojmljiva ozračja, izvrsne fotografije i podjednako uspjele glazbe. 

Kasnije iste večeri bit će prikazano Lice s ožiljkom (1932) kojim se Hawks iznimno uspješno okušao u gangsterskom filmu. Nastao u nezavisnoj produkciji Howarda Hughesa, film je, zajedno s Malim Cezarom i Državnim neprijateljem, postao jedan od svevremenskih klasika žanra, te uspostavio pripovjedni model koji slijedi gangstera od uspona do pada. Sjajnu ulogu ostvario je Paul Muni, a istoimeni remake s Al Pacinom 1983. snimio je Brian de Palma. 

Izvrsnu biografsku ratnu dramu Narednik York (1941) Tuškanac prikazuje u srijedu. Protagonista tumači Gary Cooper koji je za svoju ulogu nagrađen Oscarom. Film je temeljen na dnevniku stvarne osobe, Alvina C. Yorka, američkog vojnika s najviše odličja iz Prvog svjetskog rata. Maestralno režiran film dinamične naracije, dojmljivo profiliranih likova i odličnih  glumačkih interpretacija realiziran je tijekom Drugog svjetskog rata, postavši najgledaniji film 1941. godine. 

Četvrtak donosi sjajan noirovski krimić Duboki san (1946) u kojem je Hawks ponovio uspješnu suradnju s Bogartom i Bacall. Film iznimno složene radnje adaptiran je prema romanu glasovitog Raymonda Chandlera, a smatra se najuspjelijom prilagodbom nekog njegovog romana uopće. Cinični detektivski film odlikuje se i nesentimentalnim predočavanjem likova, sklonošću ironiji, dinamičnom naracijom, odličnim sočnim dijalozima i efektno sažetim akcijskim prizorima. U četvrtak se prikazuje i izvrsna komedija Vatrena kugla (1941) koja se poigrava slavnom bajkom Snjeguljica i sedam patuljaka i spaja nešto naizgled nespojivo – milje najviših akademskih krugova s okruženjem gangsterskog polusvijeta. Scenaristički rukopis Charlesa Bracketta i Billyja Wildera se iznimno skladno spojio s energičnom i razigranom Hawksovom režijom, baš kao i s izvrsnim interpretacijama glumačke skupine predvođene Garyjem Cooperom i Barbarom Stanwyck.

Osim komedije, Howard Hawks je izniman doprinos dao i vesternu. Stoga se u petak prikazuje Rio Bravo (1959), jedan od najcjenjenijih, najpopularnijih i najutjecajnijih vesterna svih vremena u kojem je glavnju ulgou ostvario legendarni John Wayne. Radi se o žanrovski netipičnom filmu koji karakterizaciji slikovitih protagonista i izgradnji njihovih slojevitih međuodnosa posvećuje mnogo više pozornosti nego klasičnoj epskoj vestern priči o borbi dobra i zla.

Retrospektiva se u subotu nastavlja ratnom romantičnom komedijom Bio sam muška ratna nevjesta (1949), inspiriranom istinitim događajima – doživljajima belgijskog vojnika koji je tijekom Drugog svjetskog rata oženio američku vojnu bolničarku. Vrlo zabavno i ironijom nabijeno djelo odlikuju dinamična režija, sjajni iskričavi dijalozi, oštroumno i duhovito poigravanje rodnim i spolnim stereotipima te  autoironični nastup Caryja Granta čiji šarm u dobroj mjeri nosi čitav film. U subotu se prikazuje i romantična komedija Muškarčev omiljeni sport (1964) s Rockom Hudsonom, koji je tada bio na vrhuncu popularnosti, i u to vrijeme ne osobito afirmiranom Paulom Prentiss. Dinamično, šarmantno i duhovito ostvarenje se možda ne ubraja među Hawksove najuspjelije filmove, no odlikuju ga sigurna i razigrana režija, izvrsni brzi dijalozi te dosta raspoložene glumačke interpretacije.

Retrospektiva se nastavlja u nedjelju izvrsnom Crvenom rijekom (1948) s Johnom Wayneom i Montgomery Cliftom. Hawksov prvi vestern i jedan od najrealističnijih naslova u povijesti žanra prema mnogima je najbolji vestern snimljen tijekom 1940-ih koji se temelji na putovanju kao arhetipskom žanrovskom motivu. Karakter protagonista sjajno je dočarao John Wayne, amblematski predstavnik čitavog žanra kojemu je upravo uloga u ovom filmu itekako pridonijela u daljnjem razvoju karijere.