Novi tematski ciklus

Od srijede, 10. travnja u Kinoteci kreće Priča za sebe – novi tematski ciklus posvećen raznolikim načinima na koji pripovijedanje i pričanje priča oblikuju našu osobnu i društvenu stvarnost. Ciklus se sastoji od 19 filmova podijeljenih u pet cjelina, a prva je posvećena kreativnosti, tj. stvaranju i rastvaranju fikcionalnih svjetova pomoću riječi.

Ciklus kreće s Céline i Julie idu na jedrenje Jacquesa Rivettea, klasikom francuskog novog vala koji ove godine navršava 50 godina, a koji je inovativnim pristupom režiji pokazao što sve pripovijedanje na filmu može biti ako se odmaknemo od konvencija. Céline i Julie posveta su ženskom prijateljstvu, moći mašte, slobodi igre i beskrajnim mogućnostima pripovijedanja, čiji se utjecaj osjeti i u najboljim filmovima Davida Lyncha.

Tema se nastavlja s dva filma u čijem su središtu pisci. Prvi je autoreferencijalna metakomedija Adaptacija Spikea Joneza, u kojoj scenarist Charlie Kaufman za veliko platno pokušava prilagoditi publicistički bestseler Kradljivac orhideja. Radi se o duhovitoj i pametnoj satiri na suvremeni Hollywood te jednom od najboljih filmova o kreativnoj krizi, a kojeg se pamti i po izvrsnim nastupima Nicolasa Cagea, Meryl Streep i Chrisa Coopera, koji je za svoj nastup nagrađen Oscarom.

U petak na rasporedu su Noćne životinje, metatriler o ženi koja od bivšeg supruga na poklon dobiva rukopis romana uznemirujućeg zapleta, pitajući se je li riječ o osveti upakiranoj u literarnu formu. Uz nadahnutu režiju i scenarij Toma Forda, koji vješto spaja nekoliko pripovjednih linija, film krase odlična glumačka postava predvođena s Amy Adams i Jakeom Gyllenhaalom te kompleksno razmatranje važnosti koju osobna iskustva imaju u razumijevanju teksta.

Tjedan se zaključuje hrvatskom premijerom filma Proljeće, jesen, psihološkom dramom Todda Haynesa o popularnoj glumici koja dolazi u američki gradić Savannah, kako bi se za potrebe sljedećeg filma upoznala sa ženom, svojevremeno osuđenom zbog veze s maloljetnim dječakom, s kojim je i danas u braku. No je li taj film pokušaj razumijevanja njihove veze ili nastavak medijske eksploatacije? Predvođena nadahnutim nastupima Natalie Portman, Julianne Moore i Charlesa Meltona, ova campy psihološka drama neprestano balansira između crnog humora i krajnje nelagode, a svojim inteligentnim metaslojem pokazuje da gluma može biti jednako moćno pripovjedno sredstvo kao i režija i pisanje.

Među Novitetima prikazuje se Scenarij iz snova i Luxembourg, Luksemburg.

Nakon što nas je ljetos nasmijao bizarnom crnom komedijom Bolesnica, norveški redatelj Kristoffer Borgli na veliki se ekran vraća američkim debijem u kojem nije žrtvovao ništa od svoje originalnosti. Scenarij iz snova govori o sveučilišnom profesoru koji postaje planetarno popularan nakon što se počne pojavljivati u snovima potpunih neznanaca. No neobična slava uskoro će mu se obiti o glavu, nakon što snovi u kojima se pojavljuje postanu nasilni. Riječ je o neobičnom križancu crne komedije i nadrealizma, koji se nastavlja na tradiciju filmova Spikea Jonzea, Michela Gondryja i Charlieja Kaufmana, a koja se poput njih oslanja o fantastične situacije i apsurdni humor kako bi pružila satiričan pogled na duhovnu situaciju vremena.

Humorna drama Luxembourg, Luksemburg ukrajinskog redatelja Antonija Lukiča film je to o dvojici braće, Kolji i Vasji, koji putuju u Luksemburg posjetiti svoga oca koji ih je napustio dok su bili djeca. Ovaj britki i duhoviti film o očevima i sinovima prikazan je u programu Horizonti u Veneciji i na Međunarodnom filmskom festivalu u Torontu, a kritičari su njegovu režiju usporedili s filmovima Martina Scorsesea.

Izvor: www.kinokinoteka.hr, Kulturauzagrebu.hr, 8. travnja 2024.