Ljeto s Hitchcockom u kinu Tuškanac

Od ponedjeljka, 4. do nedjelje, 10. srpnja u kinu Tuškanac prikazuje se ciklus filmova Alfreda Hitchcocka.

Tjedan započinje pustolovnom romantičnom krimi-komedijom Držite lopova (1955), snimanom na Azurnoj obali u Francuskoj, gdje je Grace Kelly tijekom snimanja upoznala svog budućeg supruga, monegaškog kraljevića Rainiera. Riječ je o razigranom, elegantno režiranom i dinamičnom filmu frivolnog ugođaja, koji naklonost gledatelja osvaja raspoloženom međuigrom središnjeg glumačkog para (Grace Kelly i Cary Grant), šarmom, atraktivnim lokacijama i sjajnom fotografijom. Film je nagrađen Oscarom za najbolju kolornu fotografiju.

U utorak se prikazuje psihološka krimi-drama Marnie (1964) koja o Hitchcocku otkriva više no što nam je slavni filmaš namjeravao reći. Lik naslovne kleptomanke (Tippi Hedren) tipični je hičkokovski konstrukt hladne, frigidne žene koja emotivnu neispunjenost i seksualnu frustriranost supstituira počinjenjem krađa. Projicirajući u likove Marnie i Marka (Sean Connery) vlastite neuroze i opsesije, u priči potpuno oslobođenoj ironije, cinizma i humora redatelj nam otkriva i vlastiti profil dominantnog muškarca koji ranjive žene oblikuje prema svojim željama te njima manipulira. 

Izvrsna triler-drama Ozloglašena (1946) na rasporedu je u srijedu. Hitchcock u ovom filmu maestralno razvija strogu formu trilera, obogaćujući ju špijunskim podzapletom, iz kojeg proizlazi i motiv skrivanja pravih osjećaja i nakana likova, te ironičnim kontrapunktiranjem njihovih dijaloga i gesti, uz obilje šarma i ponešto humora. U autorskom fokusu su relacije među spolovima u nekoliko nijansi, a malo toga je u filmu onakvim kakvim se čini. Ingrid Bergman je ovdje ostvarila jednu od svojih najuspjelijih uloga, a partner joj je Cary Grant. 

Četvrtak donosi remek-djelo Prozor u dvorište (1954), komorni film detekcije, ali i uzbudljivi triler u kojem se Hitchcock, između ostalog, pozabavio jednom od ljudskih mana – voajerizmom. Film koji na zacijelo najuspjeliji način križa trilerske, romantične i crnohumorne sastavnice počinje naizgled bezazleno. Vrlo brzo, međutim, Hitch iznimno sugestivno publiku stavlja u položaj fokalizatora zbivanja Jeffa te i same gledatelje pretvara u voajere. Prozor u dvorište Hitchcockov je najuspjeliji režijski eksperiment koji je sav (osim jednog kadra) snimljen iz sobe. 

U petak se prikazuje Sjever Sjeverozapad (1959), zacijelo najzabavniji Hitchcockov film i njegova posljednja suradnja s Caryjem Grantom. Posrijedi je još jedan izvrstan film s motivom pogrešno optuženog junaka, „običnog” čovjeka u neobičnoj situaciji koji je u spašavanju vlastita života prepušten sam sebi. Sjever Sjeverozapad je maestralno režirano i precizno komponirano ostvarenje uzbudljive priče, zanimljivih i neobičnih karaktera, dinamične i majstorski vođene naracije, duhovitih i životnih dijaloga, te nenametljivog i vrlo efektnog humora. 

Subotnji raspored uključuje triler-dramu Nazovi M radi umorstva (1954) koju je Hitchcock snimio i izvorno želio prikazivati u 3D-tehnologiji. Grace Kelly je savršena u ulozi nježne, ranjive i nedužne žrtve, no izuzetno sugestivno režiranim filmom koji imponira i pedantnom promišljenošću i kompozicijom svakog kadra te majstorskim korištenjem ograničenog prostora zbivanja, ipak dominira briljantni Ray Milland. On maestralno tumači izuzetno inteligentnog i šarmantnog negativca koji uvijek mora biti korak ispred mogućih protivnika. 

Tjedan zaključuje krimi-drama Nepoznati iz Nord Expressa (1951). Riječ je o zasigurno najuspjelijoj ekranizaciji nekog romana Patricie Highsmith. U njezinoj prozi Hitchcock je pronašao idealan materijal za svoj autorski senzibilitet, predložak istodobno izazovan i težak za adaptiranje. Najsubverzivniji i najintrigantniji motiv ovog remek-djela neosporno je onaj o transmisiji krivnje između kolebljivca i slabića Guya Hainesa i zavodljivo neodgovornog, ciničnog, pakosnog i naposljetku psihopatskog bonvivana Bruna Anthonyja u maestralnoj interpretaciji Roberta Walkera.