
Kino Tuškanac u tjednu od ponedjeljka, 21. do nedjelje, 27. veljače 2022. donosi filmove Kennetha Branagha, Germaine Dulac, Delmera Davesa, Sebastiana Meisea i Filmski kurikulum.
Tjedan započinje Shakespeare na filmu – projekcija Hamleta (1996) u izvedbi Kennetha Branagha koji je odigrao naslovnu ulogu, režirao film i napisao scenarij. Njegov Hamlet najdulja je i slavnom predlošku Williama Shakespearea najvjernija filmska adaptacija. Zasniva se na kazališnoj prilagodbi Kraljevske Shakespearove trupe pod redateljskim vodstvom Adriana Noblea, u kojoj je Branagh tumačio naslovnog junaka.
Filmski kurikulum u utorak bit će posvećen živopisnim mještanima primorskih gradića u filmovima u kojima se klasično obogaćuje primjesama modernizma. Na programu su dokumentarni klasik Bino, oko galebovo (Nikola Babić, 1973) o razočaranom revolucionaru i završni dio mediteranske trilogije Obrada Gluščevića Goli čovik (1968), igrani film o odnosu prelijepe mještanke i zlurade okoline. Uvodnu riječ o filmovima održat će filmolog, prof. dr. sc. Nikica Gilić.
Kasnije iste večeri Kratki utorak donosi kultni nijemi nadrealistički klasik Školjka i svećenik francuske redateljice Germaine Dulac. Projekciju će uživo pratiti zagrebački glazbeni kolektiv Živa Voda pod vodstvom Maka Murtića. Školjka i svećenik se smatra prvim nadrealističkim filmom ikad snimljenim, a iako je u vrijeme premijere projekcija prekinuta, danas je ova vizualno imaginativna kritika patrijarhata, crkve, države i muške seksualnosti priznata kao jedinstveno remek-djelo.
Od srijede do nedjelje prikazuju se filmovi Delmera Davesa čija su najznačajnija ostvarenja snažne moralke s grubim junacima većim od života. Program otvara Mračni prolaz (1947), nezaobilazan izbor za ljubitelje američkog žanrovskog filma klasičnog Hollywooda. Glavne uloge odigrali su Lauren Bacall i Humphrey Bogart, a znamenit je po uporabi subjektivnog kadra – početak filma prikazan je isključivo iz perspektive protagonista čije lice kamera prikaže tek u 62. minuti.
U četvrtak slijedi Slomljena strijela (1950), jedan od prvih filmova u kojima su Indijanci prikazani pozitivno i sa simpatijima. U želji da film bude što autentičniji, kao statisti angažirani su stvarni Apači iz rezervata, no istaknutije role igrali su bijeli glumci. Redatelj Daves prekinuo je dotadašnju tradiciju vesterna u kojima su Indijanci redovno govorili loš engleski, te u ovom filmu govore pravilno kao i bijelci, čime se također ističe autorova namjera da ih se tretira ravnopravno. Iste večeri prikazuje se i film Posljednja kola (1956), jedan od najdojmljivijih u nizu Davesovih vesterna. Središnji lik, kojeg je odlično odigrao Richard Widmark, izuzetno je interesantan spoj negativca i pozitivca, u skladu s kompleksnim ulogama s mračnim tonovima od kojih tada jedan od vodećih američkih glumaca srednje generacije nije bježao. Riječ je i o filmu putovanja i preživljavanja, čestom spoju u žanru vesterna, a te motive Daves vrlo umješno postavlja i razvija.
Na programu u petak je Drvo za vješanje (1959), jedan od ambicioznijih i neobičnijih vesterna svog vremena. Puno više od žanrovskih odrednica zanima ga psihologija likova, koja uključuje moralno ambivalentnog junaka, i sukob različitih, ekspresivno predočenih karaktera, sve to na vizualno izuzetno dojmljiv način. Film se pamti i kao posljednji vestern legendarnog Garyja Coopera, ali i kao prvi filmski nastup znamenitog karakternog glumca Georgea C. Scotta.
Ambiciozan vestern Jubal (1956) prikazuje se u subotu. U adaptaciji romana Paula Wellmana poznavatelji Shakespeareovih klasičnih tragedija prepoznat će stanoviti utjecaj bardova Otela. Jaki aduti filma su vrhunska glumačka postava predvođena Glennom Fordom, Ernestom Borgnineom i Rodom Steigerom, kao i atraktivan široki format slike. Iako manje poznat, radi se o respektabilnom filmu koje upućeniji kritičari i povjesničari žanra svrstavaju u nezaobilazne vesterne 1950-ih.
U subotu se prikazuje i Kauboj (1958) s Jackom Lemmonom kojeg je na ulogu u vesternu nagovorio iskusni Glenn Ford. Delmer Daves je radi stvaranja realističkog dojma inzistirao da glumci sve scene u filmu izvode sami, bez dublera. Film je i promoviran kao ozbiljan realistički vestern nasuprot dotad prevladavajućim neuvjerljivim dječjim izdancima žanra, te je isticana i njegova izuzetna koloristička paleta ostvarena Technicolorom.
Program Davesovih filmova u nedjelju završava kultnim U 3’10 za Yumu (1957). Radi se o adaptaciji kratke priče glasovitog Elmorea Leonarda čiji su protagonisti u pravilu višedimenzionalni likovi, nerijetko suspektni tipovi koji žive i kreću se na tankoj i često nejasnoj granici koja zakon i etiku dijeli od kriminala i nemorala. Glavne uloge izvrsno tumače Glenn Ford i Van Heflin kao snažni pojedinci sa suprotnih strana zakona.
U ranijem terminu tijekom vikenda program Distribucija donosi dramu Konačna sloboda (2021) Sebastiana Meisea. Riječ je o pobjedničkom filmu ZFF-a, dobitniku Srca Sarajeva za najbolji film i glumca (Georg Friedrich) i dobitniku priznanja žirija u programu Izvjestan pogled festivala u Cannesu. Glavni aduti filma su njegova kronološki kompleksna narativna struktura, realistički stil, emotivnost i odlične glumačke izvedbe.