Fassbinderov ciklus u Kinoteci

U Kinoteci kreće ciklus Fassbinder: Pravo jačeg, a među Novitete stižu festivalski miljenici Peter von Kant Françoisa Ozona i romantična drama Plavi kaftan Maryam Touzani.

Rainer Werner Fassbinder, popularan je i utjecajan njemački redatelj koji je u svega 14 godina bavljenja filmom stvorio impresivan opus kroz koji je istraživao duhovnu i socijalnu stvarnost Njemačke u drugoj polovici 20. stoljeća. Ciklus se sastoji od 34 filma podijeljena u sedam manjih cjelina kroz koje će se istražiti najvažnije teme Fassbinderova opusa, pri čemu će njegovi filmovi biti prikazani uz one koji su ga inspirirali te one u kojima se osjeti njegov utjecaj.

Fassbinder je možda i najpoznatiji po načinu na koji je obrasce melodrame iskoristio kako bi progovorio o tzv. njemačkom ekonomskom čudu i posljedicama koje je poslijeratni društveni oporavak ostavio na duhovne i emocionalne živote pojedinaca. Prva tema, Ekonomija osjećaja I, stoga je posvećena filmovima koji se bave odnosom klasnog sustava, rada, osjećaja i predrasuda, u sklopu koje se prikazuju dva Fassbinderova filma. Prvi je Svi drugi se zovu Ali (Strah jesti dušu), priča o vremešnoj udovici koja se zaljubljuje u mladog marokanskog useljenika, čime skandalizira svoju obitelj i susjede, a drugi je Piljar, tragikomična priča o prodavaču povrća koji neuspješno pokušava ispuniti buržujska očekivanja svoje obitelji.

Piljar je prvi film kroz čiji se stil i temu osjete utjecaji Douglasa Sirka, majstora američke melodrame koji je na Fassbindera ostavio veliki utjecaj. Stoga se prvi tjedan prikazuje i jedan od najpoznatijih Sirkovih filmova – Sve što nebo dopušta, priča o udovici koja se upušta u vezu sa svojim vrtlarom, što izaziva skandal u njezinoj zajednici (svaka sličnost zapleta sa Svi drugi se zovu Ali je, dakako, namjerna).

Prvi tjedan zaključuje Berlin Alexanderplatz, epska drama Burhana Qurbanija inspirirana istoimenim romanom Alfreda Döblina, koji je i Fassbinderu poslužio kao predložak za jedno od njegovih najpoznatijih radova – televizijsku seriju iz 1980. godine. Riječ je o impresivno režiranom filmu u kojem se društvena i psihološka stvarnost protagonista neprestano prepleću.

Paralelno s Fassbinderovim ciklusom, među Novitete stiže Peter von Kant, slobodna adaptacija jednog od najpoznatijih Fassbinderovih filmova – Gorkih suza Petre von Kant. François Ozon poveo se za poznatom činjenicom da je Petra von Kant zapravo bila Fasbinderov alter ego, a približujući likove njihovim uzorima iz stvarnoga života stvorio je neobično duhovit portret samog Fassbindera – autodestruktivnog i narcisoidnog umjetnika ovisnog o opijatima i pažnji, okrutnog u svojoj ljubavi. Petera von Kanta odigrao je izuzetno nadahnuti Denis Ménochet, dok se u epizodnoj ulozi pojavljuje Hanna Schygulla – jedna od najvećih zvijezda Fassbinderova opusa.

Drugi novi naslov na repertoaru je Plavi kaftan, suptilna, senzualna i kompleksna kombinacija romantične i psihološke drame o ljubavnom trokutu u kojem se nađu vlasnici krojačnice i njihov mladi šegrt. Marokanska redateljica Maryam Touzani koristi motiv tradicionalnog ogrtača iz naslova kako bi istražila odnos razuma i osjećaja u konzervativnoj zajednici, a rezultat je teksturama bogat film s nepredvidljivim razvojem događaja te dojmljiva studija ljubavi koja izlazi iz nametnutih tradicionalnih okvira.

Plavi kaftan osvojio je nagradu kritike FIPRESCI u programu Izvjestan pogled u Cannesu, a kao marokanski kandidat za Oscara bio je užem izboru za osvajanje nominacije u kategoriji najboljeg stranog filma.

U petak i subotu u dnevnim terminima u kinu gostuju 61. Revija hrvatskog filmskog stvaralaštva djece i 11. Smotra hrvatskog školskog filma, manifestacije posvećene prvim filmskim koracima djece i školaraca u suorganizaciji Hrvatskog filmskog saveza i Agencije za odgoj i obrazovanje. U sklopu Revije i Smotre prikazat će se sveukupno 95 radova mladih autora u šest kategorija, a više o programu saznajte na službenoj stranici.

Detaljan raspored projekcija: https://kinokinoteka.hr/program/

Izvor: www.kinokinoteka.hr, Kulturauzagrebu.hr, 2. listopada 2023.