Dvije premijere u ZKM-u: Okvir i Kamen

Zagrebačko kazalište mladih u prosincu donosi dvije premijere – konceptualna plesna predstava Okvir Borne Babića i Davidea Belottija premijerno će biti izvedena 18. prosinca u 20 sati, dok će predstava Kamen redatelja Patrika Lazića premijerno biti izvedena 21. prosinca u 20 sati.

Redateljica i dramaturginja Katarina Pejović o predstavi Okvir navodi:

„U ovom nultom vremenu, vremenu praznog hoda, u vremenu podijeljenosti i odijeljenosti, jesmo li uopće još sposobni biti skupa? Shvaćamo li prisustvo drugog/ drugih – njihovo djelovanje i odluke – bilo kako drukčije osim kao smetnju ili povod za natjecanje? Zarobljeni strahom, vrhovnim krvnikom naše slobode, krećemo se kroz prostor-vrijeme poput automata u vlastitim mikrouniverzumima, u izbjegavanju drugih, ili pak povremenom mehaničkom sinkroniziranju na točki zajedničkog kratkotrajnog interesa. Takva se konstelacija, međutim, ne može održati. Kolektivni organizam u kojem svaki pojedinačni element nema svijest o međusobnoj povezanosti i suovisnosti dolazi do iscrpljivanja, jer nema životvornog protoka. Raspad je neminovan, a time i promjena.  Raspad. Promjena. Reset.  Što dalje? U prostranstvu varijanti, u paralelnim dimenzijama različitih scenarija, postoji prvi korak koji je stvaranje novog okvira. Okvir je omeđivanje. Svođenje. Definiranje teritorija. No, paradoksalno, okvir je i prostor sagledive slobode. One koja zove da joj se pogleda u oči. Da se pobjedi strah, utiša pobjesnjeli ego. Taj put nije linearan. Ego se previše odomaćio u ljudskim bićima i odavno nas uvjerio da je on naš identitet. S egom se ima toliko toga izrazgovarati, ne birajući sredstva, čak i nasilna. I opet paradoks: razgovarajući s drugima, najviše saznajemo o sebi, vlastitom egu i njegovim koordinatama. A kada se spozna da je ego dijete straha, svakoga od nas, onda srce zna da ga može umiriti. Okvir je mogućnost odučavanja i ponovnog učenja lekcije zvane Biti čovjekom.“ 

Predstava Kamen je priča o nekoliko generacija različitih obitelji koje povezuje činjenica da sve žive u istoj kući – samo u različitim vremenima. Stanovnici kuće izmjenjuju se s političkim porecima, a njihove se priče u drami isprepliću – od vremena njemačke nacionalsocijalističke države, kada je židovska obitelj bila prisiljena prodati kuću, preko razdoblja podjele države na Istočnu i Zapadnu Njemačku, do pada Berlinskog zida i vremena kasnog kapitalizma. Predstava otvara brojna moralna, etička, ali i pravna pitanja, kao i intimna pitanja (ne)mogućnosti likova da ostave prošlost iza sebe. Odvažnim kronološkim skokovima i likovima koji su postavljeni ambivalentno predstava istražuje još uvijek žive prošle sukobe koji oblikuju i našu današnjicu. Marius von Mayenburg, autor drame, vrlo je značajan njemački suvremeni tekstopisac, koji je svoju afirmaciju već doživio na europskim pozornicama, a sada će prvi put biti predstavljen i hrvatskoj publici.