Držić u ZKM-u – scenska čitanja 2023.

Novu kazališnu sezonu ZKM započinje afirmacijom suvremenog dramskog stvaralaštva. Nagrada za dramsko djelo Marin Držić najvažnija je hrvatska nagrada za neobjavljeni suvremeni dramski tekst, koju Ministarstvo kulture dodjeljuje od 1991. u svrhu poticanja dramskog stvaralaštva. No praizvedbe suvremenih hrvatskih autora i dalje su relativno rijetke te novi tekstovi teško pronalaze put do redatelja ili kazališnih kuća. Zagrebačko kazalište mladih svojim programom Držić u ZKM-u, od 14 – 16. rujna, nastalom u suradnji s Ministarstvom kulture i medija RH, u formi malog festivala scenskih čitanja, već gotovo tradicionalno predstavlja nove laureate.

Predstavit će se tri dramska teksta: prvonagrađeni ŽENA HIMNA Davora Špišića te dva ravnopravno drugonagrađena: VULNERA URBIS, VULNERA ORBIS (RANE GRADA, RANE SVIJETA) Edija Matića i PLES NA BROJU 60 Espija Tomičića. Sve tri režije scenskih čitanja potpisuje Gabrijel Lazić, dramaturgiju Ema Klimann. Kao i prijašnjih godina mentor je Tomislav Zajec, a sve dramske tekstove izvode ZKM-ovi glumci.

Ulaz slobodan.

četvrtak, 14. rujna u 20 sati

Dvorana Polanec

Edi Matić:VULNERA URBIS (RANE GRADA, RANE SVIJETA)

Dramski tekst Vulnera urbis, vulnera orbis (Rane grada, rane svijeta) vraća se u ratne devedesete i u prostore grada Splita kao prepoznatljivo identificirane, no istodobno i simbolično oblikovane pozadine na čijem se fonu raščlanjuje sudbina jedne obitelji i njezinih članova, seciraju psihoze i neuroze jednoga društvenopovijesnog trenutka te rastvaraju traume i zločini iz prošlosti, kakvima se hrvatska dramska književnost dosad rjeđe bavila. Temeljno izvorište dramske napetosti egzistencijalni je nemir u kojem svakodnevno živi obitelj opterećena utegom očeva srpskoga prezimena, a pokušaj jednoga od sinova da podilaženjem pogrešno odabranim autoritetima neutralizira krimen nacionalne pripadnosti završava upletenošću u zločin s kojim se ne može pomiriti i zbog kojeg se u finalnom pokušaju iskupljenja i sebe i svoje obitelji odlučuje na samoubojstvo. Uvod i konac drame radnju dovode u suvremenost i iz vizure žrtve nude svojevrsno očište za sagledavanje zbivanja u prošlosti koja svoje traumatične i često nerazriješene repove vuku sve do danas te time suptilno zaokružuju dramu pomno profiliranih likova, životno ispisanih dijaloga i sugestivno dočarane kolektivne i intimne tjeskobe.

Glume: Zoran Čubrilo, Nataša Dangubić, Ugo Korani, Iva Kraljević, Rakan Rushaidat, Nadežda Perišić Radović, Vedran Živolić

petak, 15. rujna u 20 sati

Dvorana Polanec

Espi Tomičić: PLES NA BROJU 60

Ples na broju 60 dirljiva je, intimistička, poetska drama o toplom odnosu punom ljubavi i razumijevanja između bake i unuka koju je Espi Tomičić smjestio u 30 kvadrata stančića na zadnjem katu zgrade na broju 60. Ona bolesna i opako načeta demencijom, on preplavljen strahom da će je izgubiti i činjenicom da više ni na trenutak ne može ostati sama, razapet osjećajem krivnje što će je morati smjestiti u dom, a bila mu je i ostala stupom djetinjstva i života. Tomičić gradi vrlo zanimljivu dramaturšku strukturu u kojoj se u monološkim i dijaloškim scenama otkrivaju i dijelovi prošlosti njihovih života. Osim bake i unuka tu je i treće lice (ili lica), Ostali, svojevrstan oblik kora koji obogaćuje i objašnjava pripovjednu liniju preuzimajući razne uloge (oca, majke, savjetodavca, neutralnog promatrača i pripovjedača). Bez obzira na težak rastanak bake i unuka, koji je neminovan i koji će uslijediti, ne savladava nas tuga nego ganuće nad ljepotom odnosa koji su sagradili. U vremenu kada empatiju i ljubav gutaju narcizam i egoizam, ljekovito je biti s Tomičićevim junacima i podsjetiti se što bismo mogli ili trebali biti jedni drugima.
 

Glume: Zoran Čubrilo, Nataša Dangubić, Ugo Korani, Iva Kraljević, Rakan Rushaidat, Nadežda Perišić Radović, Vedran Živolić

subota, 16. rujna u 20 sati

Dvorana Polanec

Davor Špišić: ŽENA HIMNA

Žena himna Davora Špišića zrela je, dramaturški vješta i inovativno izgrađena biografska drama o Pauli Preradović, hrvatskoj pjesnikinji i književnici, unuci Petra Preradovića, koja je zapamćena kao autorica austrijske himne. Ipak, Žena himna mnogo je više od biografske drame, ona od osnovnih elemenata jednog kompleksnog života minuciozno veze sudbinu žene ispred svojeg vremena. Žene koja je, ne vlastitim odabirom, gurnuta na vjetrometinu burne povijesti od početka 20. stoljeća do kraja Drugog svjetskog rata. Reducirana u izrazu, usredotočena samo na bitno i sa svega četvero glumaca, drama provlači sudbinu Paule Preradović svim ključnim političkim pojavama prve polovice 20. stoljeća, koje su odredile svijet u kojem danas živimo. Raspadi carstava, rast nacionalizma, diktature komunizma i nacizma, užasi dvaju svjetskih ratova… ovdje su prelomljeni u sudbini snažne žene, tako da se drama ni jednog trenutka ne gubi u masovnim scenama i velikim političkim prevratima, ostajući uvijek duboko intimna i nježna priča o hrabroj ženi na udaru povijesti. Žena himna, drama o politici kao sudbini, originalni je dramski predložak koji nudi zahvalan materijal za kreativno čitanje na sceni.
 

Glume: Zoran Čubrilo, Nataša Dangubić, Ugo Korani, Iva Kraljević, Rakan Rushaidat, Nadežda Perišić Radović, Vedran Živolić

Izvor:  www.zekaem.hr, Kulturauzagrebu.hr, 4. rujna 2023