31. Animafest Zagreb

Od ponedjeljka 7. do subote 12. lipnja odžat će se 31. Svjetski festival animiranog filma Animafest Zagreb. koji donosi izbor animiranih filmova vezanih uz ljubav, lijepu i intimnu, ali katkad i duhovitu ili tešku temu.

Prema izboru umjetničkog ravnatelja Daniela Šuljića program je razvrstan kroz tri cjeline i osam segmenata, koji daju uvid u različite načine kojima su se autori uhvatili ukoštac s tim vječitim izazovom, najavljeno je s festivala. Prva cjelina bavi se klasičnom ljubavlju, prateći kronološki nastanak, vrhunac i kraj veze u segmentima Kad smo se sreli, Plamen ljubavi i Slomljeno srce. Tu je i fantastični klasik Papageno Lotte Reiniger iz 1935. koji će se prikazati s 35-milimetarske kopije, te svevremenske uspješnice, Jednoga dana Marie Paccou ili Vukovi Rafaela Sommerhaldera.

Neki filmovi donose urnebesno viđenje prekida, kao 12 godina Daniela Nockea, drugi su veći od života, kao što je bila sudbina glavnih junaka u U susjedstvu grada Joška Marušića, dok treći obrađuju ljubav preko mreže, specifičnu za današnje vrijeme, primjerice Bujica ljubavi Seana Buckelewa.

U program su uvršteni omiljeni Animafestovi autori, tu je Animafestova pobjednica Yumi Joung (Ljubavne igre), te minijatura Kirsten Lepore Zdravo, stranče, Nemoguće figure i druge priče II Marte Pajek, Repete Michaele Pavlátove, Mravlja pjesma Saše Svirskog, Dva na dva Jelene Oroz, Amélija & Duarte Alice Guimarães i Mónice Santos. – radove redom omiljenih Animafestovih autora.

Profesionalni i privatni animatorski parovi

Druga cjelina Ménage à deux posvećena je animatorskim parovima, umjetnicima koji su isprepleli svoje privatne i profesionalne živote zajedno kreirajući filmove. U njoj su neki od najpoznatijih supružnika i partnera iz povijesti i sadašnjosti animacije: izumitelji pinscreena (igličastih ekrana) iz 1930-ih Alexandre Alexeieff i Claire Parker (Noć na pustoj gori), Joy Batchelor i John Halas (Automania 2000) koji su obilježili sredinu 20. stoljeća, Olga i Priit Pärn čija je humana groteska daleko nadrasla estonske granice (Piloti na povratku kući), Abi Feijó i Regina Pessoa koji su obilježili portugalsku animaciju (Tragična priča sa sretnim završetkomi), dva puta za Oscara nominirane majstorice gvaša Wendy Tilby i Amanda Forbis (Kad zora svane), Michelle i Uri Kranot (Šuplja zemlja) koji danas oduševljavaju VR projektima.

Tu su i Paul i Sandra Fierlinger, Joanna Quinn i Les Mills, Ivana Bošnjak i Thomas Johnson, Chintis Lundgren i Draško Ivezić, Alison Snowden i David Fine, Ana Nedeljković i Nikola Majdak Jr., John i Faith Hubley, Emma De Swaef i Marc James Roels, Ru Kuwahata i Max Porter

Požuda – cjelina posvećena erotici u animaciji

Kako se podsjeća, za treću tematsku cjelinu Požuda, tj. erotiku u animaciji, nekad su se na festivalima rezervirali termini nakon ponoći i ta je tabu tema dugo bila obrađivana prvenstveno kroz geg i humor, no u posljednjih tridesetak godina senzualnija, lascivnija i eksplicitnija oslikavanja tjelesne ljubavi postaju prihvaćeni standard. U skladu, pak, s velikim porastom broja autorica u posljednja dva desetljeća erotika zadobiva distinktivnu perspektivu, s daleko većom samosviješću te često i konkretnijom i hrabrijom reprezentacijom.

Signe Baumane (Teat Beat of Sex Ep. 1-3) zajedno s Joannom Quinn (Ženski provod) predvodnica je generacije koja je započela ovaj obrat koji se danas na novi način odražava i u filmovima mlađih autorica poput Renate Gąsiorowske (Mačkica), Lori Malépart-Traversy (Klitoris) ili Sawako Kabuki (Nemoj reći mami). Suvremeno žensko viđenje tijela i seksualnosti seže i u prošlost (Konkubinina gozba Hefang Wei),  kao polazna točka posve idiosinkratične senzualnosti, u filmu Futon Yoriko Mizushiri. Posebni povijesni, dakako izrazito nekorektni kuriozum predstavlja pak američki pornografski nijemi film iz 1928. godine Eveready Harton u Zakopanom blagu grupe anonimnih autora. Navodno nastao kao projekt triju velikih studija za potrebe zabave u čast Winsora McCaya, film je razvijen u kubanskom laboratoriju te je izazvao salve smijeha pri prvom, dakako privatnom prikazivanju.