31. Animafest Zagreb

Od ponedjeljka, 7. do subote, 12. lipnja održat će se 31. Svjetski festival animiranog filma Animafest Zagreb. koji donosi izbor animiranih filmova vezanih uz ljubav – lijepu i intimnu, ali katkad i duhovitu ili tešku temu.

Prema izboru umjetničkog ravnatelja Daniela Šuljića, program je razvrstan kroz tri cjeline i osam segmenata, koji daju uvid u različite načine kojima su se autori uhvatili ukoštac s tim vječitim izazovom, najavljeno je s festivala. Prva cjelina bavi se klasičnom ljubavlju, prateći kronološki nastanak, vrhunac i kraj veze u segmentima Kad smo se sreli, Plamen ljubavi i Slomljeno srce. Tu je i fantastični klasik Papageno Lotte Reiniger iz 1935. koji će se prikazati sa 35-milimetarske kopije, te svevremenske uspješnice Jednoga dana Marie Paccou i Vukovi Rafaela Sommerhaldera.

Neki filmovi donose urnebesno viđenje prekida, kao 12 godina Daniela Nockea, drugi su veći od života, kakva je sudbina glavnih junaka u U susjedstvu grada Joška Marušića, dok treći obrađuju ljubav preko mreže, specifičnu za današnje vrijeme, primjerice Bujica ljubavi Seana Buckelewa.

U program su uvršteni omiljeni Animafestovi autori – Animafestova pobjednica Yumi Joung (Ljubavne igre), minijatura Kirsten Lepore Zdravo, stranče, Nemoguće figure i druge priče II Marte Pajek, Repete Michaele Pavlátove, Mravlja pjesma Saše Svirskog, Dva na dva Jelene Oroz, Amélija & Duarte Alice Guimarães i Mónice Santos – radovi redom omiljenih Animafestovih autora.

Profesionalni i privatni animatorski parovi

Druga cjelina Ménage à deux posvećena je animatorskim parovima, umjetnicima koji su isprepleli privatne i profesionalne živote zajedno kreirajući filmove. U njoj su neki od najpoznatijih supružnika i partnera iz povijesti i sadašnjosti animacije: izumitelji pinscreena (igličastih ekrana) iz 1930-ih Alexandre Alexeieff i Claire Parker (Noć na pustoj gori), Joy Batchelor i John Halas (Automania 2000) koji su obilježili sredinu 20. stoljeća, Olga i Priit Pärn čija je humana groteska daleko nadrasla estonske granice (Piloti na povratku kući), Abi Feijó i Regina Pessoa koji su obilježili portugalsku animaciju (Tragična priča sa sretnim završetkom), dva puta za Oscara nominirane majstorice gvaša Wendy Tilby i Amanda Forbis (Kad zora svane), Michelle i Uri Kranot (Šuplja zemlja) koji danas oduševljavaju VR projektima.

Tu su i Paul i Sandra Fierlinger, Joanna Quinn i Les Mills, Ivana Bošnjak i Thomas Johnson, Chintis Lundgren i Draško Ivezić, Alison Snowden i David Fine, Ana Nedeljković i Nikola Majdak Jr., John i Faith Hubley, Emma De Swaef i Marc James Roels, Ru Kuwahata i Max Porter.

Požuda – cjelina posvećena erotici u animaciji

Kako se podsjeća, za treću tematsku cjelinu Požuda tj. erotiku u animaciji, nekad su se na festivalima rezervirali termini nakon ponoći i ta je tabu tema dugo bila obrađivana prvenstveno kroz geg i humor, no u posljednjih tridesetak godina senzualnija, lascivnija i eksplicitnija oslikavanja tjelesne ljubavi postaju prihvaćeni standard. U skladu, pak, s velikim porastom broja autorica u posljednja dva desetljeća, erotika zadobiva distinktivnu perspektivu, s daleko većom samosviješću te često i konkretnijom i hrabrijom reprezentacijom.

Signe Baumane (Teat Beat of Sex Ep. 1-3) zajedno s Joannom Quinn (Ženski provod) predvodnica je generacije koja je započela ovaj obrat koji se danas na novi način odražava i u filmovima mlađih autorica poput Renate Gąsiorowske (Mačkica), Lori Malépart-Traversy (Klitoris) ili Sawako Kabuki (Nemoj reći mami). Suvremeno žensko viđenje tijela i seksualnosti seže i u prošlost (Konkubinina gozba Hefang Wei)  kao polazna točka idiosinkratične senzualnosti u filmu Futon Yoriko Mizushiri. Posebni povijesni, dakako izrazito nekorektni kuriozum predstavlja pak američki pornografski nijemi film iz 1928. godine Eveready Harton u Zakopanom blagu grupe anonimnih autora. Navodno nastao kao projekt triju velikih studija za potrebe zabave u čast Winsora McCaya, film je razvijen u kubanskom laboratoriju te je izazvao salve smijeha pri prvom, dakako privatnom prikazivanju.