17. Subversive Festival

Sedamnaesto izdanje Subversive Festivala održat će se u Zagrebu od ponedjeljka, 20. svibnja do subote, 8. lipnja u Kinu Kinoteka i Dokukinu KIC, uz četrdeset dokumentarnih i igranih filmskih naslova, brojne panele, predavanja i promocije knjiga, tri izložbe, multimedijalna događanja te gostovanja brojnih svjetskih intelektualaca, filmaša i aktivista, sve uz ovogodišnju festivalsku temu Živjeti bez kapitalizma. Filmovi podijeljeni na igranu i dokumentarnu konkurenciju natjecat će za nagrade Wild Dreamer Dragan Rubeša, a odluku o najboljim filmovima donijet će  tročlani žiri u sastavu Paola Gosalvez,  Ejla Kovačević i Tom Waibel.

U ponedjeljak, 20. svibnja u kinu Kinoteka 17. SFF otvara prošlogodišnji dobitnik Zlatnog leoparda Kritična zona iranskog redatelja Alija Ahmadzadeha. U ovom nadrealnom filmu ceste, koji je snimljen u tajnosti i zabranjen za prikazivanje, diler Amir postaje arhetip društva koje je izgubilo povjerenje u bilo kakav politički, religijski ili moralni autoritet.

Ovogodišnji filmski program donosi najnovije filmove renomiranih autorskih imena. Vodeća figura talijanskog autorskog filma Alice Rohrwacher donosi sanjivu pikarsku dramu Himera o neobičnoj bandi pljačkaša drevnih etruščanskih grobnica s Joshom O’Connorom i Isabellom Rossellini u glavnim ulogama. Britansko-američka redateljica u usponu Rose Glass snimila je hit ovogodišnjeg Sundancea – Ljubav i krvoproliće, izazovni body-building noir o ekstremnom sportu i zabranjenoj ljubavi s izvrsnom Kristen Stewart u glavnoj ulozi. Enfant terrible novog francuskog ekstremizma Bertrand Bonello pripremio je intrigantnu distopijsku ZF dramu u kojoj AI kontrolira sve živote a ljudske emocije smatraju se prijetnjom. Zvijer je inspirirana kratkom pripovijetkom Henryja Jamesa i Unutarnjim carstvom Davida Lyncha a u glavnim ulogama impresivni su Lea Seydoux i George MacKay. Autor jednog od najboljih regionalnih filmova 21. stoljeća Život i smrt porno bande Mladen Đorđević u trostrukom pobjedniku FEST-a, mračnoj satiri Radnička klasa ide u pakao portretira grupu bivših radnika koji se u borbi za pravdu okreću natprirodnom, uz upečatljivu glumu Tamare Krcunović i Leona Lučeva.

U dobitniku Srebrnog medvjeda Putničke potrebe korejski sineast Hong Sang-soo prvi put surađuje s maestralnom Isabelle Huppert koja utjelovljuje ženu tajanstvene prošlosti koja se u besparici okreće podučavanju korejskih bogataša francuskom jeziku a svakodnevnu utjehu pronalazi u alkoholnom piću makgeolli. Veliki Victor Erice nakon tridesetogodišnje pauze vraća se meditativnom dramom Zatvori oči, o misterioznom nestanku slavnog španjolskog glumca koja tematizira sjećanje i identitet na metafilmskoj razini. Izvan konkurencije prikazuje se komično-apokaliptična vizija kraja svijeta i početka novog Jednom unutar vremena u režiji kultnog Godfreyja Reggia i ponovno uz glazbenu podlogu Philipa Glassa. U istom bloku s ovom vizualnom simfonijom prikazuje se i pobjednika Clermont-Ferranda, Incident Billa Morrisona – rekonstrukcija ubojstva koje je počinila čikaška policija u pretežno crnom kvartu. Tu je i Socijalistički realizam čileanskog filmskog maga Raúla Ruiza, posljednjeg filma koji je snimio u rodnoj zemlji prije vojnog puča Pinocheta a koji je posthumno montirala njegova udovica Valeria Sarmiento.

SFF iz godine u godinu prati mlade autore koji svojim djelima otvaraju nove horizonte i pomiču granice filmskog jezika. Zapažen filmski debi 78 dana mlade srpske redateljice Emilije Gašić snimljen je u formi video-dnevnika na kućnoj kameri tijekom NATO-ova bombardiranja u kojem je ulogu odigrao i domaći glumac Goran Bogdan. Dobitnik prestižne nagrade Horizonti na Venecijanskom filmskom festivalu i dvostruki pobjednik Međunarodnog filmskog festivala u Chicagu – mađarsko-slovačka drama Sve jasno Gábora Reisza kroz priču o jednom maturantu isporučuje pronicljiv komentar na političku polarizaciju u mađarskom društvu, a kojem je vlada Viktora Orbána uskratila financiranje.

Među pomicateljima granica filmskog jezika ističu se i vizualno zanosan revizionistički vestern Doseljenici Felipea Gálveza, intrigantni film ceste Hir ruskog redatelja Ilje Povolockog, te poslastica za ljubitelje američkog indie filma – Mješanac redatelja Vuka Lungulov-Klotza, koji prati 24 sata u životu mladog transrodnog muškarca u New Yorku za čiju je nadahnutu izvedbu Lío Mehiel osvojio Specijalnu nagradu žirija na Sundanceu.

Stanari redateljice Alessandre Celesije, najbolji dokumentarac prestižnog CPH:DOX-a prevodi dokumentarnu konkurenciju. Snažan film o stanarima jedne zgrade u katoličkom dijelu Belfasta, dugotrajnoj traumi političkog nasilja i nasljeđu irskih revolucionara poput Bobbyja Sandsa. Nagrađen na Sundanceu i CPH:DOX-u Crna kutija: Dnevnici japanske novinarke Shiori Ito hrabro secira vlastito seksualno zlostavljanje od strane visokopozicioniranog kolege i dokumentira svoju borbu protiv zastarjelog japanskog pravosudnog i društvenog sustava. Zbogom, Tiberijado dobitnik je prestižne nagrade Grierson i donosi priču o četiri generacije palestinskih žena u egzilu u čijem je središtu slavna glumica Hiam Abbas (serija Nasljeđe). Dobitnik Thessalonikija Moj ukradeni planet redateljice Farahnaz Sharifi kupuje sjećanja nepoznatih ljudi na napuštenim Super 8 filmovima i bilježi vlastita kako bi stvorila alternativnu povijest Irana i ispisala moćnu posvetu pokretu Žena, život, sloboda. S Berlinalea stiže najnoviji film renomirane austrijske dokumentaristice Ruth Beckermann Favoriten u kojem kroz studiju jednog razreda istražuje obrazovni sustav u Beču, gdje više od 60% djece koja pohađa osnovne škole njemački nije materinji jezik.

Dokufikcija Cvijet buritija istražuje veze između prošlosti i sadašnjosti Kraho Indijanaca koji žive u brazilskoj prašumi uz izvedbe i oralnu povijest samih članova plemena. Dobitnik Beldocsa TrećIII libanonskog redatelja Karima Kassema prati svakodnevicu neobičnog automehaničara koji u okolici Beiruta ne popravlja samo aute nego i svoje mušterije. S Dokufesta dolaze nagrađivani filmovi Zlatni život Boubacara Sangarea o tinejdžerima koji rudare zlato u Burkini Faso i distopijski znanstveno-fantastični dnevnik Bilješke iz eremocena Viere Čákanyove, sniman iz perspektive redateljičina virtualnog alter ega iz doba usamljenosti i budućnosti obilježene tehnologijom i umjetnom inteligencijom.

Festival zatvara remek-djelo Soundtrack za državni udar za koji je belgijski redatelj Johan Grimonprez osvojio Specijalnu nagradu žirija za umjetničku inovaciju. Priča je to o Kongu, afričkoj nezavisnosti, američkom pokretu za ljudska prava, hladnom ratu i najnekonvencionalnijem oružju SAD-a: jazzu.

Tri intrigantna biografska dokumentarca našla su svoje mjesto izvan konkurencije – Teaches of Peaches dokumentira turneju i dvadesetogodišnju karijeru kraljice electroclasha, glazbene, feminističke i kvir ikone Peaches. Angažirani francuski pisac Édouard Louis u filmu Preobrazba Édouarda Louisa ogoljuje svoju intimu i vodi nas na mjesta koja smo već upoznali u njegovoj autobiografskoj prozi koja razotkriva klasno i seksualno nasilje i maestralno spaja privatno i političko. Zemlja za nas hrvatske autorice Karle Crnčević donosi priču o skupini žena koje žive u nekonvencionalnoj zajednici na otoku Braču, zasnovanoj na ekofeminističkim počelima. Bračke vještice ne vjeruju u privatno vlasništvo ni u hijerarhiju, a zajednicom upravljaju direktnom demokracijom.

Početku festivalske konkurencije prethode programi u MSU-u: Cosmos Ottinger i Kinematografije otpora (četvrtak, 16. – subota, 18. svibnja).

Ovogodišnja dobitnica nagrade Wild Dreamer za životno djelo je renomirana njemačka redateljica i multimedijska umjetnica Ulrike Ottinger. Ususret festivalu u suradnji s Umjetničkim paviljonom u Zagrebu i MSU Zagreb od 16. do 18. svibnja u dvorani Gorgona u sklopu programa Cosmos Ottinger ugošćuje se Ottinger i prikazuje izbor njenih filmova u kojima razvija osebujni, transgresivni umjetnički jezik i inaugurira mnoge današnje radikalne kritičke umjetničke prakse. Razgovor sa slavnom filmskom ikonoklasticom vodit će kustosica programa Leonida Kovač, dok će profesorica emerita u području povijesti umjetnosti i filma Katharina Sykora održati predavanje Načini pokazivanja u filmovima Ulrike Ottinger.

Program Subversive Film Palestina posvećen je kolektivu Subversive Film, koji istražuje militantne filmske prakse u Palestini i šire te promišlja film kao gestu solidarnosti. U srijedu, 22. svibnja član kolektiva Mohanad Yaqubi u suorganizaciji Restarta i Subversive Festivala održat će masterclass pod naslovom Arhivističke prakse otpora, u kojem će se reflektirati na dugotrajne i aktualne projekte kolektiva. U okviru programa bit će prikazana dva Yaqubijeva filma: R21: Obnavljanje solidarnosti, refleksiju na zbirku od 20 filmova Tokyo Reels koje je sačuvao japanski pokret solidarnosti s palestinskim narodom, te Izvan kadra: Revolucija do pobjede – meditaciju o borbi palestinskog naroda da proizvede sliku i samoreprezentaciju prema vlastitim uvjetima.

Cjelokupan program i raspored projekcija na poveznici: https://subversivefestival.com/wp-content/uploads/2024/05/film_24.pdf

Izvor: www.subversivefestival.com, Kulturauzagrebu.hr, 11. svibnja 2024.